Biojäteastian tuuletus voi auttaa pidentämään tyhjennysväliä

Erilaiset tavat biojätteen keräilyyn herättävät kiinnostusta muuttuvien jätehuoltomääräyksien myötä. Esimerkiksi HSY:llä on kokeiltu tuulettuvaa biojäteastiaa, joka tyhjennetään tilauksesta.

Kuva: HSY

Valmisteilla olevien jätehuoltomääräyksien myötä biojätteen erilliskeräys tulisi pakolliseksi myös pienillä kiinteistöillä. Biojätteen kahden viikon tyhjennysväli on monille pienille kiinteistölle liian tiuha, mutta pidemmässä säilytyksessä eteen tulee haju- ja muita haittoja.

HSY:llä on tarjottu ratkaisuksi tuulettuvaa biojäteastiaa, jonka ritilärakenne pitää jätteet tavallista kuivempana. Tuuletusaukoilla ja nesteritilällä varustettuja astioita on koekäytössä noin 150 kiinteistöllä. Ne tyhjennetään kokeilun aikana vain tilauksesta.

Talven aikana tuulettuvien astioiden tyhjennysväli venyi keskimäärin reiluun neljään viikkoon, kehittämisinsinööri Saara Valtonen toteaa.

– Tyhjennystilauksen yhteydessä testaajat ilmoittavat, onko tyhjennyksen syynä hajuhaitta, pieneläinhavainto vai astian täyttyminen. Samalla on myös testattu, miten erilaiset biojätepussit toimivat tuulettuvan astian kanssa, Valtonen kertoo.

Talvella biojätteen hajuhaitat ovat luonnollisesti pienempiä, joten kokeilun todelliset tulokset nähdään vasta kesän myötä.

Komposti kuljetukseen

Tänä kesänä HSY:n tuulettuvien astioiden kokeilu laajenee sadalle uudelle kiinteistölle. Samalla aloitetaan myös tyhjennettävän kompostorin käyttöä koskeva kokeilu. Koska pääkaupunkiseudun pihat ovat pieniä, ei kaikkea syntyvää kompostia välttämättä tule käytettyä. Jäteautoon tyhjennettävälle kompostorille voikin tilata tyhjennyksen, kun tila alkaa loppua.

Kokeilujen tavoitteena on tarjota pienten kiinteistöjen asukkaille vaihtoehtoja biojätteen keräykseen, Valtonen toteaa.

– Sekajätteen koostumustutkimuksissa on todettu omakotitalojen asukkaiden olevan kerrostaloasukkaita tunnollisempia biojätteen lajittelijoita. Syy on varmaan siinä, että sekajätteen vähenemisestä syntyvä säästö näkyy suoraan jätelaskussa, Saara Valtonen pohtii.