Digitalisaatio tukee kiertotalouden edistämistä

Oululainen ohjelmistoyritys M-Technology seuraa kiertotalouden kehittymistä JHY:n jäsenyyden avulla. Jätehuollon digitalisaatiossa riittää vielä työnsarkaa, arvioi toimitusjohtaja Matti Myllylä.

M-technology tarttui kiertotalouden sektorin haasteisiin kuutisen vuotta sitten, kun jäteasemien asiakaspalvelun tiedonhallinnan haasteet nousivat esiin asiakaskunnassa. Toiminnanohjausjärjestelmiä ja kunnossapitoratkaisuja teollisuuden tarpeisiin toimittanut yhtiö huomasi, että esimerkiksi jäteasemilla asiakkaiden palveleminen tapahtuu vielä kovin perinteiseen malliin, toimitusjohtaja Matti Myllylä kertoo.

– Jäteasemilla asiakaspalvelun aika meni pitkälti kuitin kirjoittamiseen. Lähdimme miettimään ratkaisua toiminnan tehostamiseen, ja liikkuvan kassamme avulla asiakaspalvelija pystyy tekemään työtään asiakkaiden joukossa lajittelulavojen vieressä ja ohjeistamaan lajittelijoita paremmin, Myllylä kuvaa.

Pullonkaula asiakaspalvelussa

Digikehitys ei pysähtynyt tähän. Jäteasemilla kävi ilmi, että asiakkaat haluaisivat asioida asemilla laajemmin kuin aukioloajat sallivat, mutta henkilöstöresursseja ei ollut. Monien asemien infrastruktuuri oli valmis suurempiin asiakasmassoihin, mutta pullonkaula oli asiakaspalvelussa, Myllylä toteaa.

– Jäteaseman kyky palvella asiakkaita kasvaa räjähdysmäisesti, kun aukioloja voidaan venyttää itsepalvelun avulla. Viime vuosina olemme uudistaneet muun muassa HSY:n Sortti-asemien tiedonhallinnan. Uudistuneet asemat itsepalvelujärjestelmineen avattiin keväällä 2021, Myllylä kertoo.

Myllylä ennustaa tiedonhallinnan tuotteiden kysynnän lisääntyvän kiertotaloussektorilla entisestään. Itsepalveluasemien valvonta- ja vaakaohjelmistojen liittäminen kassaratkaisuihin tehostaa materiaalin hallintaa ja jäljitystä, mutta mahdollistaa myös kierrätyksen uudella tavalla esimerkiksi syrjäseuduilla, Myllylä miettii.

– Perinteisellä tavalla toimivien jäteasemien pitää olla melko suuria ollakseen kannattavia, mutta automaatiolla ja digitalisaatiolla voidaan tehdä pienempiä asemia, jotka ovat lähempänä jätteen tuottajaa. Se on askel kierrätysasteen tehostamiseen, Myllylä visioi.

Mukana kehityksessä

Jätehuoltoyhdistyksen yhteisöjäsenenä M-Technology pysyy ajan tasalla kiertotaloutta ja jätealaa koskevasta kehityksestä. Myllylä kokee, että tietojärjestelmätoimijana pitää pystyä katsomaan horisonttia edemmäs tietääkseen, mitä on tulossa.

– Tämä ala muuttuu hyvin nopeasti verrattuna muihin, joilla toimimme. JHY on kumppaniyhteisö, joka pitää meidät ajan hermolla ja auttaa ymmärtämään, mitä markkinassa ja lainsäädännössä oikeasti tapahtuu.

Yritys osallistui tänä vuonna Oulussa järjestetyille Jätehuoltopäiville, missä tiiviin tietopaketin lisäksi saatiin hyviä keskusteluja ja yhteistyöavauksia. Jäsenyys tarjoaa näkyvyyttä juuri siellä, missä palveluita tarvitaan, Myllylä toteaa.

– Monet Jätehuoltopäivillä puhutut asiat ovat nyt jo työpöydällämme. Kiertotaloussektori on yksi tärkeimmistä asiakaslähteistämme, ja siellä riittää työnsarkaa. Toisaalta siinä on myös paljon potentiaalia: digitalisaation edistäminen kiertotaloudessa on loppujen lopuksi hyödyksi meille kaikille, Matti Myllylä miettii.