Gallup: Miten korona on vaikuttanut jätehuoltoalaan?

Kysyimme viideltä jätehuoltoalan asiantuntijalta, miten koronapandemian aiheuttama tilanne vaikuttaa jätehuoltoon ja sitä sivuaviin aloihin.

Kysyimme:

1. Miten koronaviruksen aiheuttama pandemia on vaikuttanut edustamaasi toimijaan?
  2. Miten teillä työntekijöiden sairastumisiin ja poissaoloihin on varauduttu?
  3. Mikä on jätehuoltoalan suurin koronaan liittyvä haaste tällä hetkellä?
  4. Mitä koronaan ja jätehuoltoalaan liittyvää toivot, että syksyllä tapahtuu?

Mari Saario, Business Director, Gaia Consulting

1. Kestävän liiketoiminnan konsulttiyhtiönä elämme asiakkaiden rytmissä. Näyttää siltä, että kehitystyö ei ole yrityksissä katkennut. Hiilineutraalius ja kiertotalouden lisäarvo nähdään edelleen kilpailutekijänä. Viranomaiset ovat hyvin siirtäneet palvelut verkkoon. Meidän on pitänyt itse kehittää tapoja toteuttaa asiakkaille strategista päätöksentekoa ja yhteistä työskentelyä verkossa.

2. Hanketiimeissä on sisäiset varajärjestelyt, ja asiakkaaseen pidetään entistä herkemmin yhteyttä, jotta kenenkään avainhenkilön sairastuminen ei estä kehitystyötä.

3. Lyhytaikaiset volyymimuutokset materiaalivirtojen välillä. Ja toisaalta kysymykset siitä, miten pandemia muuttaa kuluttamisen ja elämisen tapoja ja miten se vaikuttaa jätevirtoihin.

4. Kumppanimme tekevät maailmasta puhtaampaa ja turvallisempaa. Jotta kiertotalous ja hiilineutraalisuus etenevät ja tuovat Suomeen työpaikkoja ja yritystoimintaa, aiheet pitäisi muistaa myös syksyn budjettiriihessä ja koronaelvytyksessä.

Pertti Tammivuori, operatiivinen johtaja, Rinki Oy

1. Pakkausjätteiden määrä Rinki-ekopisteillä on kasvanut ennakoitua enemmän. Kartonkipakkauskeräysten tyhjennyksiä on jouduttu lisäämään tuntuvasti. Rinki-ekopisteille on myös päätynyt normaalia enemmän pienjäteasemille kuuluvaa jätettä. Pisteiden valvontaa ja ylimääräistä siivousta on jouduttu lisäämään.

2. Rinki ostaa kaikki kunnossapito- ja kuljetuspalvelut alan ammattilaisilta. Oman henkilökunnan osalta noudatetaan varamiesjärjestelmää.

3. Jätehuoltoalan toiminta on turvattava myös koronan aikana. Ekopisteiden pakkausjätteen kertymää on hankala ennakoida. Ne voivat ylitäyttyä tai vaihtoehtoisesti alitäyttyä. Myös kierrätysmateriaalien vastaanottamisessa on enemmän turbulenssia kuin normaalissa tilanteessa. Se taas voi näkyä materiaalipulana tai liikana materiaalina jakeesta riippuen.

4. Toivon, että jätehuoltoala pääsee taas keskittymään sille tärkeisiin asioihin, kuten kierrätysasteen nostoon ja ylipäätänsä kierrätysyhteiskunnan rakentamiseen.

Mia Ranta-aho, johtaja, kestävä kehitys YIT

1. Käynnistimme jo helmikuussa kattavia toimenpiteitä varmistaaksemme henkilöstömme terveyden ja turvallisuuden, työmaidemme etenemisen ja toimintamme jatkuvuuden. Olemme lisäksi käynnistäneet useita säästötoimenpiteitä. Toistaiseksi työmaamme ovat hyvin käynnissä. Verkon kautta tapahtuvien näyttöjen ja sopimusten määrä on kasvanut nopeasti.

2. Henkilöstömme työskentelee mahdollisuuksien mukaan etänä ja pitää ryhmätapaamiset verkossa. Matkustaminen ulkomaille on kielletty. Olemme varautuneet työmaiden mahdolliseen pysäyttämiseen ja myöhemmin sujuvaan ylösajamiseen.

3. Koronavirus saattaa aiheuttaa jätehuollolle työvoimaan ja henkilöstön sairastumisiin liittyviä haasteita. Jätealan toimijat ovat yhteistyökumppaneitamme. Olemme pyytäneet heitä informoimaan kaikista toimintaamme liittyvistä vaikutuksista.

4. Loppuvuoden keskeisimmät tavoitteemme ovat henkilöstömme terveyden ja turvallisuuden, työmaiden toiminnan ja operatiivisen kassavirran turvaaminen.

Risto Pohjanpalo, yhteiskuntasuhteiden johtaja, Kuusakoski Recycling

1. Koronavirus on vaikuttanut meidän vastaanottamiemme materiaalien määrään. Toistaiseksi määrä on pudonnut hallitusti eikä romahdusta ole tapahtunut. Pitemmällä aikavälillä esimerkiksi terästeollisuuden tilausten väheneminen vaikuttaa tuotantoon, mikä vaikeuttaa teräsromun myyntiä. Kierrätysraaka-aineiden hinnat ovat jo nyt matalalla tasolla.

2. Poissaoloprosentti on normaalilla tasolla, jopa alempi kuin vuosi sitten. Lomia on pyritty keskittämään ja aloittamaan jo toukokuusta alkaen, jotta vähentyneeseen tuotantomäärään sopeudutaan.

3. Jos teollisuustuotanto romahtaa, myös kierrätettävät materiaalit vähenevät dramaattisesti. Ja myöskään jalostetuille kierrätysmateriaaleille ei ole kysyntää Suomessa tai edes maailmanlaajuisesti.

4. Toivon, että teollisuuden toimintakyky palaa ja elinkeinoelämä piristyy. Koronalla on pitkät jäljet myös kierrätysalaan.

Marko Printz, palvelu- ja kehitysjohtaja, Rosk’n Roll

1. Edustan kunnallista jätehuoltoa. Varsinainen jätehuolto sujuu hyvin, ja työntekijät ovat sekä meillä että urakoitsijoilla pysyneet terveinä.

2. Olemme huoltovarmuuskriittinen organisaatio, ja valmiussuunnitelmat olivat jo valmiina. Toki koronaan liittyen ne päivitettiin. Olemme varautuneet siihen, että vähintään kriittisten palvelujen, kuten terveydenhuollon, jätehuoltopalvelut saadaan pidettyä käynnissä, vaikka työvoimaa olisikin huomattavasti vähemmän.

3. Kauttamme kulkeva jätemäärä ei ole suuresti muuttunut. Erityisesti asunto-osakeyhtiöissä jätettä syntyy jonkin verran enemmän, ja alueellisten keräyspisteiden kuormitus on kasvanut. Vapaa-ajan asunnoissa jätemäärät ovat olleet paikoin jo kesäkauden tasolla. Haaste on varmistaa, että jätteenkeräyksen kuljettajat pysyvät terveinä.

4. Toivon, että jätteenkeräys ja käsittely toimii ja että työntekijät pysyvät terveinä. Ja olisi mahtavaa, jos pääsisi palaamaan etätöistä toimistolle. Hyvää työyhteisöä kaipaa, ja sen arvon on nyt tunnistanut.