Hiukset ja karvat hyötykäyttöön

Hiukka-hankkeessa tutkitaan, miten muovia voisi korvata hius- ja karvajätteellä. Materiaali kerätään lahjoituksina kampaamoilta ja trimmaamoilta ympäri Suomen.

LAB-ammattikorkeakoulun Hiukka 2 -hankkeessa tutkitaan sopivia käyttökohteita kampaamojen ja trimmaamojen hius- ja karvajätteelle. Hankkeen ensimmäinen osa saatiin päätökseen viime syksynä, ja nyt tuotekehitys jatkuu monialaisena yhteistyönä eri toimijoiden kesken.

Yritysverkostosta kerätty hius- ja karvamateriaali huovutetaan Lahdessa hiukka-matoiksi, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi öljyntorjunnassa. Maton sisus on koirankarvaa, ja sen päällä on kerros pitkiä hiuksia.

Idea on lähtöisin hiusmuotoilija ja kuvataiteilija Miila Hyökiltä, joka on hyödyntänyt kampaamotyössä syntyvää hiusjätettä taiteessaan.

– Mietin pitkään, mitä hyötykäyttöä hiuksille voisi olla taiteen lisäksi, ja kysyin muilta kampaajilta ajatuksia. Opin, että maailmalla hiuksia on käytetty öljyntorjuntaan ja mietin, miksei sama toimisi meilläkin, Hyökki kertoo.

Hyökki kertoo, että hiuskuitu on vahva, mutta huokoinen materiaali, joka ei turpoa vedessä. Sen rakenne sopii hyvin öljyn keräämiseen paitsi vesistössä, myös korjaamoilla ja tehdastiloissa.

Sekajätteestä hyötykäyttöön

Hiusjäte lajitellaan korkean keratiinipitoisuutensa vuoksi sekajätteeseen. Pieniä määriä voi tietyissä oloissa myös kompostoida, mutta kampaamoissa syntyvät määrät päätyvät pääsääntöisesti poltettavaksi.

Idea hiuksien hyötykäytöstä ei ole uusi, mutta osin unohtunut. Sota-aikaan hiuksia hyödynnettiin kankaan valmistamiseen, kun muita kuituja ei ollut saatavilla, hankkeen projektipäällikkö Paula Nurminen muistuttaa.

– Resurssiähkyn jälkeisessä ajassa on tarpeen miettiä uudestaan, voisiko tällä materiaalilla olla potentiaalia tulevaisuuden kiertotalousyhteiskunnassa. Hiukkamateriaali on hirveän hyvä esimerkki siitä, miten hyödynnettävissä olevia resursseja on tuhlattu, Nurminen toteaa.

Yksi hankkeen virstanpylväs on myös se, että koirankarvan sivutuoteluokitusta muutettiin. Aikaisemmin ruhonosien sivutuoteluokkaan kuuluneita karvoja ei olisi saatu EU-lainsäädännön puitteissa hyödyntää hankkeen tarkoituksiin.

Ruokaviraston sisäisten ja EU-neuvotteluiden myötä sivutuoteluokitus saatiin kuitenkin muutettua, Nurminen kertoo.

– Aikaisemmin ei ole ehkä ollut tarvetta ajatella hyötykäyttöä koirankarvoille. Nyt suhtautuminen sivuvirtoihin on muutoksessa ja lupa karvojen käyttöön mattojen täytteenä saatiin, Nurminen kertoo.

Uutta kiertotalousliiketoimintaa

Nurminen ja Hyökki uskovat, että hiukkamateriaalilla on mahdollisuus synnyttää uutta kiertotalousliiketoimintaa. Hiukka-maton potentiaalia testataan öljyntorjunta-altailla tänä keväänä, ja LAB-ammattikorkeakoulussa tutkitaan materiaalin sopivuutta myös esimerkiksi kasvualustoihin sekä raskasmetallien ja mikromuovien keräämiseen hulevesistä.

Näillä innovaatioilla voidaan luoda uutta liiketoimintaa sinänsä staattiselle mutta laajalle kampaamoalalle, Miila Hyökki toteaa.

– Idea on jo nyt innostanut toimijoita ympäri Suomen keräämään ja lähettämään hius- ja karvapaketteja meille. Tässä on mahdollisuus nostaa kampaajien ja kaikkien karvantuottajien asemaa kiertotalousvaikuttajina, Hyökki toteaa.

Hiukka Hyvä

HIUKKA 2.0 – Hius- ja muu orgaaninen kuitu muovin korvaajana | LAB.fi