Jätehuoltopäivät 2023 oli onnistunut tapahtuma

Jätehuoltoyhdistys kerää vuosittain palautetta Jätehuoltopäivistä. Palautteet suuntaavat seuraavan tapahtuman suunnittelua ja kertovat, mikä päivillä on osallistujille antoisinta. Tänä vuonna kiitosta saivat erityisesti hyvät järjestelyt ja ohjelmaosuus vihreän siirtymän synergiasta ja innovaatioista.

Jätehuoltopäivät järjestettiin Turussa 4.–5.10.2023. Päivien teemana oli ”vihreän siirtymän aallonharjalla”. Tapahtumaan osallistui 291 ihmistä paikan päällä Radisson Blu Marina Palacessa, ja etäyhteyksillä mukana oli 53 osallistujaa.

Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran Turussa. Jalkautuminen Varsinais-Suomen pääkaupunkiin sai osallistujilta kiitosta.

“Jätehuoltopäiviä kannattaa järjestää jatkossakin myös muualla kuin Tampereella ja Helsingissä. Sekä Oulun että Turun jätehuoltopäivät osoittivat sen. Osallistujia tulee varmasti isoimpiin kaupunkeihin”, totesi yksi osallistuja palautteessaan.

Jätehuoltopäivät polkaistiin käyntiin get together -kokoontumisella varsinaista tapahtumaa edeltävänä iltana. Tämä palveli erityisesti kauempaa tulleita osallistujia, jotka saapuivat Turkuun hyvissä ajoin. Get together -tapaaminen sai palautteissa yleisarvosanan 4 (asteikolla 1-5).

Tapahtumaan saapui tänä vuonna ilahduttava määrä osallistujia, jotka olivat mukana ensimmäistä kertaa (31% palautetta antaneista). Heidän kokemuksistaan saimme muun muassa seuraavat palautteet:

“Kiitokset erinomaisesta ensikerrasta Jätehuoltopäivillä! Esimiehelle ilmoitin jo, että ensi vuoden liput ostan heti kyselemättä kun tulevat myyntiin.”

“Huikaisevan kiinnostavat päivät, harmi etten ole kuullutkaan näistä aiemmin! Kiitos.”

Ohjelman teemat puhuttelivat osallistujia

Tapahtuman ohjelma oli koottu neljän teeman alle. Nämä olivat: lainsäädäntö, kohti vihreää siirtymää – synergia & innovaatiot, materiaalit kierrossa ja rahoitus & osaajat.

Kaikki teemat olivat palautteiden mukaan hyvin pidettyjä. Erityistä suosiota sai vihreän siirtymän synergiaa ja innovaatioita käsitellyt osuus, jolle arvosanan 4 tai viisi antoi lähes 85 % vastaajista asteikolla 1-5. Kestosuosikki, vuosittain mukana oleva katsaus lainsäädäntöön säilytti myös asemansa pidettynä osuutena. Sille arvosanan 4 tai 5 antoi liki 79 % vastaajista.

Kaikkien puheenvuorojen esitysdiat ovat nyt saatavilla verkkosivuiltamme. Löydät esitysdiat täältä.

Ohjelman lisäksi pidetty osa tapahtumaa olivat ekskursiot Kakolanmäen vedenpuhdistamolle ja tekstiilien kierrätyslaitokseen Paimioon, Lounais-Suomen Jätehuollon ja Rester Oy:n vieraaksi. Molemmat ekskursiot saivat loistavat arviot, kun liki kaikki antoivat vierailuille arvosanaksi 4 tai 5.

Jätehuoltopäivät mahdollistaa alan ihmisten kohtaamisen

Jätehuoltopäivät on JHY:n toiminnan vuosittainen kohokohta, joka kokoaa alan ihmiset samaan paikkaan verkostoitumaan. Uusimman tiedon jakamisen lisäksi tämä on yksi tapahtuman tärkeä tavoite.

Turussa yksi verkostoitumista edistänyt tekijä oli yhteistyökumppaneiden näyttely, jonka sijaintia seminaaritilan välittömässä läheisyydessä pidettiin onnistuneena. Näyttelyyn kertoi tutustuneensa 86 % palautekyselyyn vastanneista.

Tapahtuman järjestelyt saivat tänä vuonna palautteissa runsaasti kiitosta. Osa kävijöistä kuitenkin koki tapahtumapaikan liian meluisaksi, ja myös toivomus iltatilaisuuden buffet-ruokailusta toistui palautteiden avovastauksissa.

Illalliselle toivottiin myös satunnaistettua istumajärjestystä tai muuta tapaa, joka ohjaisi ihmisiä uusien tuttavuuksien luo. Ohjelmatoimikunta ottaa nämä ehdotukset muistiin seuraavaa tapahtumaa varten.

Palautekyselyn vastaajat kuvailivat Jätehuoltopäivien tunnelmaa muun muassa näin:

“…tänä vuonna oli todella onnistuneet järjestelyt, oli hienoa että ekana päivänä oli riittävän pitkä juttelutauko ja oli muutenkin rauhallinen ohjelma.”

“Lämmin kiitos! Erinomaisesti toteutettu tilaisuus jälleen kerran, hyvä ohjelma ja pääsi tapaamaan ihmisiä ja käymään arvokkaita keskusteluja.”

Ensi vuonna tapaamme Jätehuoltopäivillä Helsingissä

Tänä vuonna Jätehuoltopäivät sai palautetta antaneilta kokonaisarvosanaksi 4/5 (yli 60 % vastaajista). Lisäksi yli 22 % antoi tapahtumalle parhaan arvosanan 5. Tästä on hyvä jatkaa kohti ensi vuoden tapahtumaa.

Seuraavat Jätehuoltopäivät järjestetään 8.–9.10.2024 Helsingissä, Sokos Hotel Triplassa. Nappaa siis jo nyt nämä päivät kalenteriisi.

Yhdistys kiittää kaikkia Jätehuoltopäivien osallistujia, palautetta antaneita, tapahtuman puhujia, yhteistyökumppaneita ja näytteilleasettajia. Tartumme ensi vuoden Jätehuoltopäivien suunnitteluun innolla heti alkuvuodesta 2024.

Palautetta antaneiden kesken arvottiin elokuvaliput, jotka voitti Outi Pakarinen Jyväskylästä.

Nähdään vuonna 2024 JHY:n tapahtumissa!