Jätehuoltopäivät kiinnostivat myös virtuaalisena

Koronapandemia ei tukahduttanut Jätehuoltopäiviä. Tilaisuus houkutteli osallistujia lähes entiseen tapaan, vaikka päivät jouduttiin tänä vuonna järjestämään virtuaalisena.

Teksti: Anne Ignatius Kuva: Susanna Kekkonen

Jätehuoltoyhdistyksen järjestämään tilaisuuteen oli ilmoittautunut peräti 260 henkilöä. Yleensä ilmoittautuneita on noin 300.

– Osallistujien määrä osoittaa, että tilaisuus on tarpeen ja se on syytä järjestää jatkossakin, sanoi Jätehuoltoyhdistyksen puheenjohtaja Risto Saarinen tervetuliaissanoissaan.

Jätehuoltopäivät järjestettiin lokakuun alussa jo 34:ttä kertaa. Virtuaalisuuden lisäksi poikkeuksellista oli päivien kesto. Tavallisesti ohjelmaa on kahtena päivänä, nyt tilaisuus kesti päivän.

Jätelaki herätti keskustelua

Jätehuoltopäivillä oli tänäkin vuonna neljä teemaa: lainsäädännön ajankohtaiset, globaalit jätemarkkinat, jätehuolto ja ilmasto sekä tulevaisuuden jätehuolto.

Ohjelmaa pääsi seuraamaan striimattuna. Samalla osallistujat pystyivät kommentoimaan asioita verkkotapahtuman chatissä.

Etenkin ohjelman ensimmäinen osuus sai aikaan vilkasta keskustelua. Päivän aluksi ympäristöministeriön ympäristöneuvos Riitta Levinen kertoi jätelainsäädännön uudistuksista, minkä jälkeen nelihenkinen paneeli keskusteli aiheesta.

Pöydän ääreen istuivat Suomen Kuitukierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Salmi, Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n toimitusjohtaja Otto Lehtipuu, Suomen Kiertovoima KIVO ry:n toimitusjohtaja Riku Eksymä ja Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen.

Lain valmistelu on ollut hidasta ja haastavaa, koska eri tahot ovat sen sisällöstä hyvin erimielisiä.

– Tarvitaan paljon tutkittua ja puolueetonta tietoa. Ristiriitaiset tiedot ja riitely rapauttavat kansalaisten uskoa, Vyyryläinen kommentoi.

”Mukava ja avoin tunnelma”

Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Pekka Niskasaari osallistui Jätehuoltopäiville ensimmäistä kertaa. Hänestä tunnelma oli mukava ja avoin.

– Esitykset ja puhujat risteilivät monipuolisesti kiertotalouden syövereissä. Varmasti osallistun uudestaankin paikan päällä tai virtuaalisesti.

Tilaisuuden alkuun hän olisi kaivannut tietoa tapahtuman sometageista ja mahdollisista jälkikäteen saatavista materiaaleista, mutta kokonaisuutena päivä saa häneltä kiitosta. Chat-keskustelut käytiin kannustavassa hengessä, ja tekniikka pelasi hyvin.

Erityisen mielenkiintoisena hän piti Suomen ympäristökeskuksen kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtajan, professori Jyri Seppälän osuutta, jossa Seppälä kertoi jätesektorin keinoista vähentää kasvihuonepäästöjä.

– Se oli hyvällä tavalla ja vankalla osaamispohjalla vedetty esitys.

Jätehuoltopäivien materiaalit löytyvät JHY:n nettisivuilta täältä.

Ensi vuonna Ouluun

Palautteen perusteella muutkin osallistujat olivat tyytyväisiä Jätehuoltopäivien verkkotapahtumaan. Aiheita pidettiin ajankohtaisina ja monipuolisina. Erityisen paljon kiitosta sai jätelainsäädäntöön liittyvä paneelikeskustelu. Myös Jätehuoltopäivien järjestäjät olivat tyytyväisiä paneelin kokoonpanoon ja keskusteluun.

Moni jäi kuitenkin kaipaamaan uusien ja vanhojen kollegoiden kohtaamisia.

Toivon, että olisimme läsnä Oulussa – onhan tuo kollegojen tapaaminen ja hyvät käytäväkeskustelut todella tärkeitä, eräs vastaaja kirjoitti.

Jätehuoltopäivät oli tarkoitus järjestää Oulussa. Sinne mennään ensi vuonna. Päivämäärät tarkentuvat myöhemmin.

Jätehuoltopäivien palautekyselyyn vastanneiden kesken arvottiin kaksi 30 euron arvoista lahjakorttia oman alueen palveluntarjoajalle. Arpaonni suosi Anniina Hiltusta ja Mia Tarvaista. Paljon onnea!