Jätehuoltopäivillä aktiivista keskustelua ja iloisia jälleennäkemisiä

Jätehuoltopäivät tarjosi jälleen laajan kattauksen jätehuoltoalan ajankohtaisia asioita. Parasta antia olivat keskustelut kollegojen kesken.

Teksti Anne Ignatius Kuvat Nina Susi

Tosi hyvät fiilikset! Näin kiteytti helsinkiläinen Jarkko Illikainen vuoden 2021 Jätehuoltopäivien tunnelmat heti ohjelman päättymisen jälkeen.

Kiinnostavat kohtaamiset ja keskustelut ovat Illikaisen mielestä aina olleet yksi tärkeimmistä syistä osallistua tapahtumaan. Tänä vuonna ihmisten tapaaminen tuntui erityisen mahtavalta, vaikka kollegoja oli paikan päällä hieman tavallista vähemmän.

Oulun Radisson Blu -hotelliin oli kokoontunut kuitenkin lähes 200 jätealan ammattilaista. Etänä ohjelmaa seurasi parhaimmillaan reilusti yli sata kiinnostunutta, eli yhteensä osallistujia oli kutakuinkin saman verran kuin tavallisesti ennen koronapandemiaa.

”Tuoreempaa tietoa ei voi saada”

Jarkko Illikainen työskentelee Stena Recyclingillä myyntijohtajana. Jätehuoltopäivillä hän on käynyt vuodesta 2002.

– Jätehuoltopäivät on kiertotalouden päätapahtuma. Haluan olla paikalla aina kun mahdollista.

Illikainen pitää siitä, että aina ensimmäisenä päivänä viranomaiset kertovat viime käden tietoa lainsäädännöstä.

– Sen tuoreempaa ja parempaa tietoa ei voi saada.

Tänä vuonna erityisen mielenkiintoisena hän piti Oulun Energian kiertotalouspäällikkö Heikki Harju-Autin osuutta, jossa tämä kertoi uudesta jätteiden lajittelulaitoksesta.

Illikaisesta oli hienoa kuulla, kuinka ison satsauksen Oulun Energia on tehnyt kiertotalouteen ja kuinka iso kotimaisuusaste hankkeella oli.

Erityisen kiinnostuneena hän kuunteli myös SUP-direktiiviä koskeneita esityksiä.

– SUP-direktiivi on ennen ollut minulle vain sanana tuttu. Nyt tiedän, mitä se ylipäätään tarkoittaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Stena Recyclingillä työskentelevä Jarkko Illikainen on osallistunut lähes kaikille Jätehuoltopäiville vuodesta 2002.

Toive: lisää verkostoitumista

Osa esiintyjistä piti esityksensä etänä. Jarkko Illikaisen mielestä se toimi yllättävän hyvin.

Seuraaviin Jätehuoltopäiviin hän kaipaisi taas paneelikeskusteluita, joissa saa kuulla eri kantoja ja näin syvällisen näkemyksen asioihin.

Myös verkostoitumista voisi hänestä kehittää ja jopa miettiä, olisiko verkostoitumiseen jotain toimintamalleja.

– Nyt verkostoituminen riippuu pitkälle siitä, kenen viereen sattuu illallispöydässä istumaan. Voisiko verkostoitumiselle varata esimerkiksi oman aikansa? Minulla ei ole tähän heti ratkaisua, mutta asiaa voisi miettiä.

Osallistujat tekevät tapahtuman

Keskustelua käytiin aktiivisesti paikan päällä mutta myös nettimaailmassa. Verkkotapahtuman chatissä kommentteja kirjattiin kahden päivän aikana yli sata. Keskustelu oli vilkasta myös Twitterissä.

Erityisen paljon kysymyksiä herättivät ympäristöministeriön hallitussihteerin Jussi Kauppilan ja ympäristöneuvos Riitta Levisen osuus, jonka otsikko oli Kansallinen lainsäädäntö, jätelaki ja asetukset.

Voit lukea lisää lainsäädännön ajankohtaisista muutoksista artikkelistamme.

Jätehuoltoyhdistyksen puheenjohtaja Satu Estakari pitää tapahtumaa onnistuneena. Hän kiittää kaikkia Jätehuoltopäivien osallistujia.

– Tapahtuman tärkein antia ovat keskustelut esitysten lomassa sekä vuoropuhelu ja verkostoituminen kollegojen kesken.

Ensi vuonna Jätehuoltopäivät järjestetään 5.–6. lokakuuta Helsingissä.