Opintomatka Itävaltaan

Jätehuoltoyhdistys ry järjesti yhdessä FinDera Consultingin kanssa muovipakkausten kierrätysratkaisuihin keskittyvän tutustumismatkan Itävaltaan. Fokuksessa olivat muovijätteiden lajittelu ja uudet kierrätysteknologiat. Matka toteutettiin 4.–6.4.2019.

Torstai 4.4.2019

Kokoonnuimme lähtöaamuna Helsinki-Vantaan lentokentällä. Ensimmäiset matkalaiset matkaisäntämme Martin Brandt keräsi kokoon JHY-kyltin avulla lähtöportilla, ja loput saavuttuamme perille Wienin lentokentälle.

Tästä alkoi matkan ensimmäinen etappi. Bussimatkan ensimmäinen osuus kohti lounaspaikkaa ja Zeillerniä kesti 1,5 tuntia. Perillä meitä odotti aurinkoinen lämmin sää ja tunnelmallinen itävaltalaisravintola Dorfschmiede maukkaine ruokineen. Lounaan jälkeen saimme jaloitella hetken ja valokuvata maisemia.

Lounaan jälkeen matka jatkui kohti Linziä ja ensimmäistä vierailukohdetta. EREMA on maailman johtavia yrityksiä muovien mekaanisten kierrätyslaitteistojen sekä niiden komponenttien kehittämisessä ja valmistuksessa. Yritys on perustettu vuonna 1983 ja on alansa pioneeri. Laitoksessa käytössä oleva lajittelulaitteisto erottelee eri muovilaadut NIR-tekniikan ja manuaalisen lajittelun avulla eri jakeisiin. Yli 5 000 EREMAn järjestelmää on käytössä ympäri maailmaa. Ainutlaatuinen asiakaskeskus kattaa täyden valikoiman koneita ja tuote-esittelyitä. Ennen kierrosta saimme laitosesittelyn ja pääjohtajakin tuli lausumaan meille tervehdyksensä.

Matka jatkui kohti Tonavan varrella sijaitsevaa hotelli Arcotelia. Maisemat huoneista olivat huikaisevat ja sääkin suosi. Pitkä matkapäivä päättyi ansaittuun illalliseen. Ensin oli vain löydettävä ravintola Paul’s Kuche & Bar, joka sijaitsi ison kirkon kupeessa. Sinne oli ”vain 7 minuutin” kävelymatka. Wellmanin Karin kanssa seikkailimme ja kysyimme neuvoa, Ystävällinen iäkäs islantilaisrouva rouva soitti pojallensa ja vei meidät lopulta perille asti. Illallinen sujui rennoissa merkeissä Illallisen päätteeksi jaloiteltiin hetki Linzin vanhoilla kujilla.

Perjantai 5.4.2019

Aamulla nautittiin maukas aamiainen kauniissa maisemissa, jonka jälkeen matka jatkui bussilla sateisessa säässä mitä upeimmissa maisemissa. Lounasaikaan pieni ihastuttava alppityylinen majatalo Tregwangerhof otti meidät sydämellisesti vastaan. Sisällä ja ulkona oli jo pääsiäinen valloillaan suloisine koristeluineen. Lounaan jälkeen matka jatkui kohti Grazia läpi monien tunneleiden ja komeiden maisemien. Huomattavaa oli keltaisten talojen määrä!

Perjantain kohteena oli kierrätyslaitos Saubermacher, joka on Itävallan suurin. Suurin osa materiaalista tulee kotitalouksista ja yrityksistä. Alumiinitölkkien ja juomapakkausten lisäksi laitoksessa erotellaan 14 eri muovilaatua. Automaattinen lajittelulaitos prosessoi 32 000 tonnia kierrätettyjä pakkauksia vuodessa pääasiassa Grazista ja sen ympäristöstä. Jäännösfraktiosta noin 40 prosenttia käy korvaavaksi polttoaineeksi sementtiteollisuudessa. Laitoksessa käytössä oleva lajittelulaitteisto erottelee eri muovilaadut esimerkiksi värienerottelutekniikan avulla eri laatuihin.

Ennen kierrosta saimme laitosesittelyn ja odotimme pääjohtajaa saapuvaksi paikalle. Vettä satoi valtoimenaan, joten saimme sontikat laitoskierrokselle mukaan. Lajiteltu materiaali oli priimaa johtuen osaltaan myös käsintehdystä lajittelusta, jossa otetaan hihnalta pois epäkurantti materiaali.

Laitoskierroksen jälkeen matka jatkui Saubermacher Ecoportiin pääkonttorille. Pääväylälle ennen sisäänkäyntiä oli pystytetty vaikuttava ”taideteos”: lasisia pytinkejä täynnä erilaista jätemateriaalia eli kaikkea sitä mitä heitämme pois. Sisällä meitä odotti delegaatio tervetuloscreeneineen, ja saimme perusteellisen yritysesittelyn, jonka aiheena oli jätehuoltoyhtiön strategiset linjaukset ja katse tulevaisuuteen sekä innovatiiviset jätehuoltoratkaisut. Meitä myös hemmoteltiin loistavin tarjoiluin.

Green Tech Valley Styria on noin 200 yrityksen tutkimuskeskus vihreälle teknologialle ja innovaatioille. Keskuksen 20 maailmanlaajuista teknologiajohtajaa tarjoaa maailman tasokkaimman keskittymän bioenergian, aurinkoenergian ja jätteen tutkimukseen sekä vihreään rakentamiseen. Keskus on rankinglistalla ykkösenä maailmalla.

Paluumatka kohti Grazin hotelli Mercurea hieman venähti, mutta perille päästiin turvallisesti. Illallinen nautittiin Glöck Bräussa iloisissa matkatunnelmissa kerraten nähtyä ja koettua. Matka oli mielenkiintoinen ja hyvin järjestetty. Aikataulu oli tiukka, joten aikaa omille kierroksille ei jäänyt.