Kun kierrätys ei riitä – miten voimme lisätä materiaalien uudelleenkäyttöä?

Uudelleenkäytön edelläkävijän viitta etsii kantajaansa. Kannattaa toimia nyt, kun sovitukseen ei ole vielä jonoa, kirjoittaa Riitta Haapanen, toinen Kierivän perustajista.

Jätehierarkia eli jätelain mukainen etusijajärjestys tähtää ensimmäiseksi jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen. Kakkospaikalla on uudelleenkäyttöön valmistelu ja vasta kolmantena kierrätys. Kiertotaloudessa ja kestävän kehityksen edistämisessä tunnutaan jämähtäneen keskivälille, eli kierrätyksen edistämiseen.

Kierrätys on välttämätöntä, ja kierrätysastetta täytyy nostaa ja kehittää. Se ei kuitenkaan yksin riitä vastaamaan haasteisiin luonnonvarojen ehtyessä. Kiertotalousyrityksille olisikin tarjolla lukuisia liiketoimintamahdollisuuksia myös uudelleenkäytön saralla.

Ajatusmalleja tulee muuttaa

Uudelleenkäytöstä on hyviä esimerkkejä, mutta teollisen tason toimintaa on vähän. Kierivällä olemme viime aikoina selvittäneet mm. purettavien ikkunoiden ja käytettyjen autonosien uudelleenkäyttöä. Purot ovat vielä pieniä, mutta jostain on päästävä alkuun.

Edistäminen tyssää helposti totuttuihin käytäntöihin, ristiriidassa oleviin intresseihin sekä laatu- ja vastuukysymyksiin. Mahdollisuuksia ja riittäviä materiaalivirtoja olisi kuitenkin olemassa. Uudelleenkäytön yleistymiseksi tarvitaan uudenlaisia liiketoimintamalleja ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Haluamme olla mukana luomassa uudenlaisia verkostoja ja prosesseja.

Keskeisessä roolissa on ajatustavan muutos sekä uusien toimintamallien ja kumppanuuksien löytäminen. Tuotteita ja materiaalivirtaa tulisi tarkastella koko elinkaaren ajalta ja kaikkien toimijoiden näkökulmasta.

Uudelleenkäyttö lähtee yhteistyöstä

Asioita edistetään myös viranomaiskentällä. Ympäristöministeriö otti kantaa rakennusosien uudelleenkäyttöön ja totesi, että se on mahdollista jo nyt rakennuspaikkakohtaisella tuotehyväksynnällä. Tämä edistää uudelleenkäyttöä rakennusalalla merkittävästi. Aina ei tarvitse odottaa uutta sääntelyä, vaan eri toimijat voivat yhteistyössä kehittää uusia toimintamalleja.

Uudelleenkäytössä on mahdollisuuksia, mutta ne vaativat aikaa ja ajatusta. Kuka ottaa ohjat muutosmatkalla: nykyinen jätehuolto- ja kierrätysala vai kokonaan uudet toimijat? Toivottavasti molemmat.

Vakiintuneiden toimijoiden on tärkeää laajentaa palveluitaan uudelleenkäyttöön, mutta samalla tarvitsemme rohkeita uusia yrittäjiä alalle. Liiketoimintaa riittää kyllä kaikille.