Opintomatka Norjaan: mustaa massaa, rikkihappoallas ja tehokasta palontorjuntaa

Suomen Uusioraaka-aineliiton opintomatkalla tutustuttiin monipuolisesti Norjan kiertotaloussektoriin.

Teksti ja kuvat Maija Holma

Lokakuisena aamuna oslolaisen hotellin edustalla bussiin kapuaa 16 suomalaista kiertotalousalan rautaista toimijaa. Edustettuna on Suomen Uusioraaka-aineliiton jäseniä; monia kierrätysoperaattoreita, tuottajayhteisöjä ja ympäristöalan palveluyhtiöitä sekä edunvalvontajärjestö.

Vilkas puheensorina bussissa kertoo kokemusten vaihtuvan aikaisesta aamusta huolimatta. Edessä on Oslonvuonon ympäriajo ja vierailukäynti kolmeen norjalaiseen kiertotalousalan yritykseen.

SER-kierrätystä ja turvallisuusriskien hallintaa

Noin tunnin ajomatkan päässä Oslosta sijaitsee 12 hehtaarin alueelle levittyvä SER-kierrättäjä ja 180 ihmistä työllistävä Revac AS. Laitos käsittelee myös suomalaisten sähkö- ja elektroniikkalaitteita.

Joskus yksinkertainenkin ratkaisu voi olla käänteentekevä, kuten konttien tyhjennys kontin pitkältä sivulta katoksen suojissa tai kokoon taittuvat SER-keräysastiat. Olimme vaikuttuneita Revacin panostuksista palontorjuntaan, logistiikan ratkaisuihin ja tilojen siisteyteen.

Pitkältä sivulta tyhjennettävä kontti käytössä Revacin laitosalueella.

Haitallisen jätteen käsittelyä saarella

Seuraavaksi tutustuimme haitallisen jätteen käsittelyyn Langøyan saarella. NOAH AS käsittelee epäorgaanisia teollisuuden jätteitä, kuten rikkihappoa ja lentotuhkia. Prosessissa jäte stabiloidaan kemiallisesti kipsiksi ja loppusijoitetaan saarelle. Tulevaisuudessa siintää jo lentotuhkasta valmistettu vetypolttoaine ja erilaisten suolojen valmistus.

Uusinta akkukierrätysteknologiaa

Lopuksi tutustuimme Batteriretur AS:n ja Hydrovolt AS:n akku- ja ajovoima-akkukierrätykseen. Norjassa on kehitetty ajovoima-akkujen kierrätysprosessia 2012 lähtien. Ajovoima-akkujen kuljettamiseen ja deaktivointiin on kiinnitetty erityistä huomiota suuren paloriskin vuoksi. Arvokkain osuus ajovoima-akuista on kriittisiä metalleja sisältävä musta massa.