Pääkirjoitus: Kiitokset kannustavasta yhteistyöstä kiertotalouden kentällä!

Vuoden 2022 kohokohta Jätehuoltopäivät on takanapäin. Kiitos kaikille läsnäolijoille niin paikan päällä kuin ruutujen takana.

Teitte taas sen! Osallistujien ansiosta kaksi päivää ovat aina niin mahtavat.

Jätehuoltoyhdistyksen puolesta odotukseni täyttyivät. Laaja tietopaketti toimialamme ajankohtaisista asioista oli juuri sitä, mitä odotettiin.

Erityisesti kollegojen tapaaminen ja keskustelut heidän kanssaan ovat tärkeä osa Jätehuoltopäiviä. Uskon, että moni yhtyy näkemyksiini.

Päivien aikana aatoksiini tuli, kuinka monipuolinen ja innovatiivinen jätehuolto toimialana on. Toimialalla tehdään paljon tutkimusta ja kehitetään toimintaprosesseja kierrätyksen tehostamiseksi ja kustannustehokkuuden löytämiseksi.

Kiertotalouden periaatteet ja jätehuollon tehokas toiminta ovat tärkeä osa elinkeinoelämää ja myös yksityisten kansalaisten arkea. Kuitenkin, kuten kaikki toimialat, myös jätehuolto on haasteiden edessä nykyisessä tilanteessa, jossa muun muassa energian ja logistiikan kustannukset nousevat.

Toimintaympäristömme muuttuu, ja toimialamme pitää reagoida siihen. Haasteista huolimatta positiivisuus ja eteenpäin menemisen draivi näkyivät Jätehuoltopäivillä.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että tärkein osa tätä jätehuollon toimikenttää on kuluttaja. Meidän kuluttajien tulee kantaa vastuumme niin kotona kuin työrooleissamme. Kuluttajien neuvontaan ja viestintään on panostettava, jotta osaamme ottaa vastuumme ja toimia oikein myös kodin arjessa.

Minun on aika kiittää luottamuksesta. Neljä vuotta Jätehuoltoyhdistyksen hallituksessa on takanapäin, ja vuodenvaihteen jälkeen luovutan hallituspaikkani. Jätehuoltoyhdistyksen jäsenenä jatkan ilman muuta. JHY:n toiminta on minulle tärkeää, joten tulemme näkemään toisiamme jatkossakin.

Puheenjohtajakaudellani yhdistys järjesti uuden ja hienon tapahtuman, opinnäytetyökilpailun, joka huipentui seminaariin Aalto-yliopistolla. Opinnäytetyökilpailun korkea taso osoittaa, että Suomessa on ennakkoluulottomia osaajia, jotka toimivat eri kiertotalouden tasoilla.

JHY on meidän kiertotalouden ammattilaisten yhteinen yhdistys ja foorumi. On arvokasta olla sen jäsen. Ammatillisen yhteisöllisyyden merkitys on tärkeää, jotta saamme inspiraatiota, tietoa ja ideoita toisiltamme ja voimme jakaa parhaita käytäntöjämme.

Ja sitten tärkein: Save the date. Seuraavat Jätehuoltopäivät järjestetään Turussa 4.–5.10.2023.