Seminaari kannustaa opiskelijoita kiertotalouden pariin

JHY:n opinnäytetyökilpailu saattaa opiskelijat ja kiertotalouden työnantajat yhteen. Kisa huipentuu toukokuussa järjestettävään seminaariin, jossa finalistit tuovat työnsä ammattilaisraadin ruodittavaksi.

Teksti Riina Nygrén Kuva Aalto-yliopisto

Mitkä kiertotalouden teemat kiinnostavat kiertotalouden tuoreita ammattilaisia? Se selvinnee Jätehuoltoyhdistyksen järjestämässä opinnäytetyökilpailussa, joka nostaa esiin viime vuosina valmistuneiden opiskelijoiden tutkimusaiheita.

Kilpailun satoa esitellään seminaarimuotoisessa finaalissa toukokuussa.

Korkeakouluopiskelijoille suunnatun opinnäytetyökilpailun finaaliin valitaan sekä ammattikorkeakoulujen että yliopistojen kolmen kärki. JHY:n esivalintaraati arvioi mukaan ilmoittautuneet työt ja valitsee niistä finalistit, jotka pääsevät esittelemään työnsä ammattilaisten raadille seminaarissa. Raati haastaa tekijöitä, kommentoi heidän töitään ja lopulta jakaa finalistien kesken yhteensä 14 000 euron rahapalkinnon.

Kilpailuun osallistuvien töiden aiheena on kiertotalous. JHY:n hallituksen varapuheenjohtaja Johanna Alakerttula kokee aiheen kiinnostavaksi, koska kiertotalous ei tule koskaan valmiiksi.

– Olen työskennellyt kiertotalouden ytimessä 15 vuotta, ja teen tällä hetkellä väitöskirjaa rakentamisen kiertotaloudesta. Odotan innolla, millaisia aiheita ja ideoita kilpailussa nousee esiin, Alakerttula sanoo.

Hyötyä myös ammattilaisille

JHY on pitkään palkinnut opinnäytetöiden tekijöitä ja tutkijoita stipendeillä, mutta tämän kevään kilpailu on ensimmäinen laatuaan. Vastaavia estradeja nimenomaan opinnäytetyötasoisen tutkimuksen esittelemiseen ei ole montaa.

Toiveena on, että kilpailu tuo alan opiskelijat lähemmäksi JHY:tä ja niitä tahoja, jotka työllistävät kiertotalouden osaajia. Ammattilaisille seminaari tarjoaa hyvän katsauksen teemoihin, jotka kiinnostavat kiertotalouden opiskelijoita juuri nyt.

Seminaarissa finaalitöitä arvioi ammattilaisten raati, joka edustaa laajasti kiertotalouden eri sektoreita. Raadissa on asiantuntijat Aalto-yliopistolta, Fortumilta, SOK:lta, VTT:ltä ja jäteyhtiö Rosk’n Rollista. Alakerttula toimii raadin puheenjohtajana.

– Uskomme, että opinnäytetyökilpailu on arvokas tapa nostaa esiin vastavalmistuneita ammattilaisia ja niitä kiertotalouden teemoja, jotka tällä hetkellä kiinnostavat ja ovat nousussa eri toimialoilla, Alakerttula toteaa.

Lisäarvoa opinnäytetyölle

Aalto-yliopistossa kiertotalous on tekemisen ja tutkimuksen ytimessä esimerkiksi materiaalitekniikan ja suunnittelun aloilla. Aallon olikin helppo lähteä mukaan kilpailuun JHY:n rinnalla, sanoo kestävän kehityksen erityisasiantuntija Paula Schönach.

Hänen mukaansa kilpailu viestii opiskelijoille, ettei opinnäytetyö ole pelkkä pakollinen osa opintoja, vaan arvostettu tutkielma, jolla voi tuoda esiin omaa asiantuntijuutta ja perehtyneisyyttä.

– Tehdyn tutkimuksen esiin nostaminen on aina todella tärkeää, ja mukava palkintosumma näyttää arvostuksen konkreettisesti.

Moni opiskelija innostuu kiertotalouden teemoista syvällisesti vasta opintojen aikana, mutta Schönach ja Alakerttula uskovat, että kilpailujen kaltaiset kannustimet voivat lisätä kiertotalousalan kiinnostavuutta.

– Toivomme, että opiskelijat tulevat seminaariin esittämään kysymyksiä ja haastamaan tutkielmien tekijöitä. Tämä on myös hyvä tilaisuus nähdä, miten tehdään vaikuttava opinnäytetyö, Schönach sanoo.

Opinnäytetyöseminaari järjestetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella, Kandidaattikeskuksessa 24. toukokuuta 2022 kello 12–16.