Tunteet mukaan kiertotalouskasvatukseen

Miten motivoida ihmiset mukaan kestävään toimintaan, pohtii Ympäristökoulu Polun päällikkö Leena Nukari.

Kestävyysmurros vaatii akuutteja toimia. Vaikka tiedämme ongelmista, tietoisuus ei muutu toiminnaksi, ellei tunteita saada peliin. Tämä on yksi kestävyyskasvatuksen peruskysymyksiä, joita ratkotaan Ympäristökoulu Polun päivittäisessä työssä. Toteutamme vuosittain noin 2000 kiertotalouden teemoihin liittyvää oppituntia tai neuvontatilaisuutta.

Pitkä yhteistyö Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kanssa on opettanut paljon. Kasvatuksella on merkittävä rooli matkalla kohti kestävää tulevaisuutta ja siksi on hienoa, että siihen panostetaan. Eu:n komissio linjasi keväällä 2022, että ympäristökasvatus on yksi keskeisimmistä keinoista kestävän kehityksen tavoitteiden eli Agenda 2030 -tavoitteiden saavuttamiseksi.

Opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmat vahvasti kestävyyskasvatuksen asialla

Nykyiset opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmat perustuvat vahvasti kestävän arvopohjan rakentamiselle. Koulutusputken läpi kuljettuaan oppilaan tulisi osata ja haluta toimia kestävällä tavalla. Tämä edellyttää niin tietoja, taitoja kuin myös uskoa omiin vaikuttamismahdollisuuksiin.

Kiertotalousalan toimijat voivat auttaa kouluja ja päiväkoteja tässä tärkeässä työssä. Koulujen ja päiväkotien arjessa on runsaasti mahdollisuuksia mallintaa kiertotaloutta. Tarvitaan teemoihin liittyviä sisältöjä ja tukea toimintakulttuurin muuttamiseksi kestävämmäksi.

Pienistä teoista kohti suuria puroja

Retkeilyt niin luontokohteisiin kuin vaikkapa kiertotalousalan yrityksiinkin tuottavat ikimuistoisia elämyksiä ja lujittavat yksilön suhdetta ympäristöönsä. Aina ei ole pakko lähteä kauas. Matokompostin hoitaminen päiväkodissa tai koulussa on loistava tapa tutustua aineen kiertoon ja kiertotalouden perusteisiin. Samalla se on oiva esimerkki ihmisen ja luonnon hyödyllisestä vuorovaikutuksesta, jota vaalimalla kokemus itsestä vastuullisena toimijana vahvistuu.

Vastuun kantamista on nimittäin myös harjoiteltava. Ensin pienin askelin ja vähitellen aina vain isompia haasteita kohti rohkeasti pyrkien.