Tuottajavastuu tulee, oletko valmis?

Jos et ole, ei haittaa – Rinki nimittäin on valmis ja palveluksessasi, Ringin viestintäpäällikkö Anna Mäkelä kirjoittaa.

Kuva yrityspakkauksista Rinki Kasvokuva Antti Ahtiluoto

Pakkausten tuottajavastuu laajenee ensi vuoden alussa merkittävästi. Suurin muutos on, että tuottajavastuu laajenee koskemaan myös sellaisia yrityksiä, joiden liikevaihto on alle miljoona euroa.

Kun pakkausten tuottajayhteisöihin kuuluu tällä hetkellä noin 5 000 tuottajavastuullisista yritystä, jotka raportoivat käyttämänsä pakkausmateriaalit ja maksavat niistä kierrätysmaksuja, jatkossa sama velvoite kohdistuu yli 30 000 yritykseen. Rinki on pakkaustuottajayhteisöjen (Sumi Oy ja Suomen Pakkaustuottajat Oy) kumppani, joka auttaa uusia yrityksiä liittymään tuottajayhteisöihin ja hoitamaan velvoitteensa.

Raportointia ei kannata säikähtää

Nämä 25 000 tuottajavastuun piiriin uutena tulevaa yritystä ovat pieniä yrityksiä, joiden liikevaihto on alle miljoona euroa. Pienillä yrityksillä ei välttämättä ole esimerkiksi sellaista toiminnanohjausjärjestelmää, josta ne voisivat tuottaa Suomen markkinoille saattamiensa pakkausten määrätietoja vaadittavalla tarkkuudella.

Pakkaustietojen raportointi sekä kuulostaa että näyttää maallikolle – jollaisiin luetaan esimerkiksi Ringin viestintäpäällikkö – työläältä ja vaikealta. Raportoinnin hyvä puoli on se, että sitä joutuu tekemään vain kerran vuodessa. Raportoinnin huono puoli on se, että sitä joutuu tekemään vain kerran vuodessa – siihen ei synny rutiinia. Harvoin tehtävää työtä ei tehdä näppituntumalla, vaan siihen pitää aina perehtyä erikseen.

Raportoinnin kanssa yritysten ei kuitenkaan tarvitse jäädä yksin. Siihen on saatavissa koulutusta, ja pienille yrityksille on myös luotu yksinkertaisempi raportointimalli, jotta pakkausten tuottajavastuusta ei tulisi kohtuuton velvoite vaan se sujuisi kivuttomasti.

Oma liittymispolku palvelee uusia jäseniä

Tuottajavastuun laajeneminen on siis haaste suurelle yritysjoukolle. Uusien tuottajavastuullisten yritysten suuren määrän vuoksi se on haaste myös Ringille. Olemmekin tänä vuonna tehneet paljon töitä ja yrittäneet tehdä näiden alle miljoonan euron yritysten liittymisen tuottajayhteisöihin mahdollisimman helpoksi.

Yksi ratkaisu on tuottajayhteisöön liittymisen automatisointi: sen sijaan, että asiakaspalvelumme vastaanottaisi tammikuussa 25 000 puhelua, ja sen jälkeen 25 000 sopimusasiakirjaa ja 25 000 liittymissähköpostia, näiden yritysten liittymistä varten rakennetaan kokonaan oma liittymispolku Ringin kotisivuille. Kyseessä on myös niin suuri muutos – kun asiakasmäärämme kasvaa 300–500 % vuodessa – että emme kuvittelekaan selviävämme siitä vain omin avuin ja vanhoin konstein, vaan olemme ostaneet palvelumuotoilun osaamista rakentaaksemme liittymispolusta yrityksille mahdollisimman sujuvan.

Tavoitehan tässä on yhteinen, ja hyvä: EU:n kierrätystavoitteiden saavuttaminen ja pakkausjätteen saaminen kiertoon. Siinä tuottajayhteisöt ja Rinki ovat ydintehtävässään.