Tyyli on vapaa, kunhan muistat litistää

Kartonkipakkauksien litistämisellä voidaan jopa tuplata keräysastioiden tyhjennyspainot, kirjoittaa Kuitukierrätyksen kehityspäällikkö Eija Jokela.

Kartonkipakkausten kierrättäminen on kuluttajalle yksinkertainen tapa osallistua kiertotalouteen. Keräysastiaan tuoduista kartonkipakkauksista valmistetaan muun muassa pehmopaperirullien hylsyjä ja raaka-aineita uusiin kartonkipakkauksiin aina uudelleen ja uudelleen, jopa 25 kertaa.

Kuluttajat tuovatkin kartonkipakkauksia ahkerasti keräysastioihin. Keräysastioissa on kuitenkin paljon ilmaa, koska pakkauksia jätetään litistämättä. Keräysastiat ovat täyttyneet ennätysvauhtia, tyhjennyksiä on pitänyt lisätä, kuljettaminen on lisääntynyt ja polttoaineen kulutus sekä päästöt siinä mukana. Lieveilmiönä keräyspisteet ja roskakatokset ovat roskaantuneet astioiden ulkopuolelle jätetyistä pakkauksista.

Keräysastioiden tyhjennyspainot on mahdollista tuplata ja tyhjennystarve puolittaa litistämällä jokainen kartonkipakkaus ennen keräysastiaan pudottamista. Suomen Kuitukierrätys Oy käynnisti kesällä 2021 Ilmat pihalle -kehityshankkeen tavoitteenaan opastaa ja motivoida kuluttajat litistämään kartonkipakkaukset ja näin täyttämään keräysastiat tehokkaammin.

Litistämisen tärkeydestä ja hyödyistä kerrottiin somekampanjalla ja keräysastioihin kiinnitetyillä tarroilla. Hankkeen edetessä seurattiin opastuksen ja ideoiden konkretisoitumista käytännön toiminnaksi ja vaikutusta tyhjennyspainoihin, jotka nousivatkin parhaimmillaan jopa 38 %!

Pelkästään litistämisestä muistuttaminen tarroilla lisäsi astioiden tyhjennyspainoa. Hankkeen aikana astioiden tyhjennyspainot ovat kehittyneet rohkaisevaan suuntaan ja se todistaa, että lisäämällä informaation määrää ja muistuttamalla litistämisestä säännöllisesti voidaan päästä hyviin tuloksiin.

Litistämisestä on hyvä muistuttaa positiivisella otteella jatkossakin!

Lue lisää kehityshankkeesta: Ilmat pihalle