Jäsenmatka: IFAT tarjosi innovaatioita ja verkostoitumista

Jätehuoltoyhdistyksen jäsenmatka suuntautui kesäkuun alussa Saksaan IFAT-messuille. Messumatkaa luotsasi Martin Brandt.

Pääkuva Martin Brandt

Maailman suurin ympäristöteknologioihin keskittyvä tapahtuma IFAT järjestettiin Saksan Münchenissä touko-kesäkuun vaihteessa. Ensimmäistä kertaa koronapandemian alkamisen jälkeen järjestetyt messut keräsivät yhteen 119 000 kävijää ympäri maailman.

JHY järjesti messuille kolmipäiväisen jäsenmatkan, jota luotsasi tuttu matkanjärjestäjä, ekonomi Martin Brandt.

Jäsenmatkalle osallistui kolmisenkymmentä henkilöä, joista osalle sekä IFAT että JHY:n jäsenmatkat olivat uutta, matkalle osallistunut JHY:n hallituksen varapuheenjohtaja Johanna Alakerttula kertoo.

– Esimerkiksi minä ja JHY:n puheenjohtaja Satu Estakari olimme matkassa mukana ensimmäistä kertaa. Ryhmästämme löytyi kuitenkin myös oikeita konkareita, jotka ovat käyneet IFAT-messuilla jo 90-luvulla, Alakerttula kertoo.

Kuva: Johanna Alakerttula

Kansainvälistä verkostoitumista

JHY:n ryhmän ensimmäisen messupäivän tukikohtana toimi Saksan jätehuolto-, vesi- ja raaka-aineteollisuuden liitto BDE:n näyttelypiste, jossa kuultiin muun muassa muovipakkauksien kiertotalous- ja kierrätysrakaisuista sekä EU:n ympäristölainsäädännön kuulumisista.

BDE järjesti myös paneelin, johon Haurun Jäteauto Oy:n toimitusjohtaja Mikko Hauru sekä Jätekukko Oy:n hallituksen puheenjohtaja Petri Nieminen osallistuivat. Paneelissa keskusteltiin Ukrainan sodan vaikutuksista jätehuoltoon sekä yhdyskuntajätehuollon tulevaisuudesta.

Matkaohjelmassa oli varattu reilusti aikaa messukierroksiin. Osastoilla esiteltiin muun muassa kuljetuskalustoa, keräysvälineitä ja jätteiden käsittelyratkaisuja tarjoavia toimijoita. Tuttuun tapaan esillä oli myös suomalaisosaamista: esimerkiksi Oulun alueen startup-yritykset esittäytyivät Business Oulun näyttelypisteellä.

Kuva: Johanna Alakerttula

Helppo tapa osallistua

IFAT-matkan tavoitteena oli verkostoituminen sekä matkalle osallistuvien että messuilla esiintyvien toimijoiden kanssa. Tämä toteutui loistavasti, Johanna Alakerttula toteaa.

– Matkan aikana jokainen löysi uusia kontakteja ja yhteistyötahoja, ja messuilla kiertelemisestä tarttui varmasti uusia ajatuksia mukaan. Parasta oli, että JHY:n matkalle osallistujat saivat kaiken avaimet käteen -palveluna: kaikki oli järjestetty etukäteen. Kahden vuoden päästä IFAT kutsuu taas, Alakerttula sanoo.

Haluatko kuulla ensimmäisten joukossa tulevista jäsenmatkoista? Liity JHY:n jäseneksi!