JHY palkitsi kiertotalouden opinnäytetöitä

Jätehuoltoyhdistyksen ensimmäisen opinnäytetyökilpailun kaikki finaalityöt palkittiin rahapalkinnolla. Kiitosten ja kehujen lisäksi kilpailu sai osakseen myös kehitysideoita.

Kiertotalouden tutkimuksen tukeminen on tärkeä osa Jätehuoltoyhdistyksen toimintaa. Yhdistys on pitkään jakanut stipendejä opiskelijoiden tutkimus- ja opinnäytetöihin, mutta vuonna 2022 järjestettiin ensimmäistä kertaa kiertotalouden opiskelijoille tarkoitettu opinnäytetyökilpailu. Kisaan ilmoittautui kolmisenkymmentä työtä ammattikorkeakoulujen ja yliopiston lopputöille suunnatuissa sarjoissa.

Työt arvioitiin ja palkittiin Aalto-yliopistolla järjestetyssä finaaliseminaarissa toukokuussa. Kiertotalouden tutkijoista ja työnantajista koostuva raati valitsi kilpailun voittoon Sirpa Vauhkalan Metropolia Ammattikorkeakoulusta ja Paula Kososen Tampereen yliopistosta. Raati palkitsi molemmat työt 4000 eurolla.

Teemana kiertotalous

Kilpailuun sai osallistua minkä tahansa korkeakoulun opinnäytetyöllä, jonka aiheena on jokin kiertotalouden teema. Voittajatöiden aiheina olivat kiertotalouden ja vastuullisuuden näkyminen tekstiili- ja muotialan toisen asteen ammatillisten tutkintojen perusteissa sekä hiilidioksidin talteenotto- ja hyödyntämismenetelmät. Niistä kuullaan esitykset myös lokakuun Jätehuoltopäivillä.

Muut finaaliin valitut työt käsittelivät esimerkiksi teollisten symbioosien merkitystä kiertotaloudelle, tekstiiliteollisuuden vastuullisuuden mittaamista sekä kiertotalouden liiketoimintamalleja. Kaikki työt olivat raadin mielestä erinomaisia, joten voittajien lisäksi myös muut finalistit palkittiin. He saivat 1500 euron palkinnot.

Kehittäminen jatkuu

Kilpailu ja finaaliseminaari saivat pääasiassa positiivista palautetta. Seuraavan kilpailun toivottiin kuitenkin olevan sellaiseen aikaan, että kampuksella olisi enemmän opiskelijoita. Näin heidän olisi helpompi tulla mukaan yleisöön. Kilpailutöille toivottiin myös rajatumpaa teemaa ja pidempää aikaa keskustelulle.

JHY:n hallitus suunnittelee, että opinnäytetyökilpailu voitaisiin järjestää seuraavan kerran esimerkiksi vuonna 2024.