Risto Pohjanpalo: Verkostoituminen on JHY:n tärkein anti

Jätehuoltoyhdistyksellä on paikkansa kiertotalouden ammattilaisten kentällä, toteaa Risto Pohjanpalo.

Teksti Riina Nygrén / Noon Kollektiivi Kuva Risto Pohjanpalo

Kuusakoski Oy:n yhteiskuntasuhteiden johtaja Risto Pohjanpalo kokee, että Jätehuoltoyhdistystä tarvitaan, jotta kiertotalouden ammattilaiset pääsisivät kohtaamaan toisiaan ja vaihtamaan näkemyksiä meitä kaikkia koskettavista asioista.

– Jätehuoltoyhdistys on erinomainen verkostoitumisjärjestö, jonka kautta on päässyt tutustumaan kollegoihin. Hallituskokoonpano on hyvin järkevä: edustusta on sekä yksityisen että julkisen puolen toimijoilta ja tutkimuslaitoksista, Pohjanpalo toteaa.

Pohjanpalo toimi itsekin Jätehuoltoyhdistyksen hallituksessa kymmenen vuoden ajan. Hän korostaa, että yhdistyksellä on tärkeä rooli julkisen ja yksityisen sektorin välisen keskusteluyhteyden ylläpidossa. Lainsäädännöllä on merkitystä kummankin puolen kasvuun ja heikkenemiseen, eikä voimavaroja tule tuhlata riitelyyn.

– Tarvitaan kestävällä ja ennakoitavalla pohjalla olevaa regulaatiota, jotta kiistely vastuista ja oikeuksista saadaan loppumaan. Silloin päästään keskittymään todellisiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja CO2-päästöihin. Uskon, että tähän päästään 2020-luvulla, Pohjanpalo sanoo.

Jätehuoltopäivät on vuoden kohokohta

Kuusakoski Oy:ssä pitkän uran tehnyt Risto Pohjanpalo on päässyt globaalin kiertotalouden näköalapaikalle. EU on tuonut mukanaan lisää säätelyä, ja Pohjoismaat ovat kierrätyksen mallimaita – ainakin nykyisillä mittareilla.

– Tekemistä kyllä riittää. Toivotaan, että vihreä siirtymä tuo tullessaan uusia innovaatioita ja kehitysmahdollisuuksia, joita ala tarvitsee. Jätehuoltoyhdistyksellä on tässäkin rooli tekijöiden ja tutkijoiden yhdistämisessä.

Kaikkein merkityksellisimpänä osana Jätehuoltoyhdistyksen toimintaa Pohjanpalo pitää vuosittaisia Jätehuoltopäiviä, jotka kokoavat alan ammattilaiset yhteen. Alan johtava tapahtuma esittelee kokonaisvaltaisesti, mitä ympäristöalalla tapahtuu, ja mahdollistaa myös mielipiteiden ja kokemusten vaihdon kollegoiden ja sidosryhmien kesken.

– Jätehuoltopäivien ohjelma on aina erittäin antoisa, ja Kuusakoskelta olemme osallistuneet tapahtumaan vuosittain 5–7 hengen voimin. Käsiteltävien teemojen mukaan olemme valinneet, keiden olisi erityisen hyödyllistä lähteä paikan päälle, Risto Pohjanpalo toteaa.