Sujuvampaa jätehuoltoa satamiin – osallistu kyselyyn!

Teksti Elisa Mikkolainen Kuva Janne Gröning

Baltic Sea Action Group (BSAG) kartoittaa, miten jätevirrat kulkevat sataman arvoketjussa ja miten tieto kulkee eri toimijoiden välillä. Tavoitteena on tunnistaa ongelmat ja pohtia yhdessä, miten jätehuolto voisi toimia sujuvammin kaikkien osapuolten kannalta. Mitä helpommin laivat voivat purkaa jätteensä satamaan, sitä houkuttelevampaa se on – ja sitä vähemmän jätettä päätyy rehevöittämään ja roskaamaan Itämerta.

Satamissa tapahtuva jätehuolto on osa ketjua, joka alkaa laivalta ja päättyy jätteiden hyötykäyttöön maissa.  Ketjussa ovat mukana sataman lisäksi mm laivat, satamaoperaattorit, laivameklarit, jätehuoltoyhtiöt, kuljetusyhtiöt ja viranomaiset. Toimiva jätehuolto ja yhteistyö satamissa vaikuttavat osaltaan siihen, että jätteet päätyvät Itämeren sijasta asianmukaisesti kiertoon. Merenkulku tarvitsee myös jätealan kumppaneita toimiakseen vastuullisesti.

Tule mukaan kehittämään parempaa jätehuoltoa satamiin

BSAG haluaa haastatella jätehuollon asiantuntijoita siitä, miten maissa voitaisiin vaikuttaa merellä syntyvien jätevirtojen käsittelyyn. Kuulisimme mielellämme kevään aikana niitä jätehuoltoyhtiöitä, jotka toimivat yhdessä tai useammassa satamassa. Olemme kiinnostuneita erityisesti jätevesistä ja ruokajätteestä, mutta kysyisimme myös muista jätelajeista, mm muoveista sekä ruumien ja rikkipesurien pesuvesistä.  Nyt olisi hyvä tilaisuus kertoa siitä, mikä toimii hyvin ja missä on parannettavaa. Uusi alusjätedirektiivi tuo satamille uusia velvoitteita, ja haluaisimme kuulla, miten ne vaikuttavat jätehuoltoyhtiöihin.

Haastattelut järjestetään kevään 2021 aikana. Ota yhteyttä ja kysy lisää: BSAG:n meriliikennehankkeen vetäjä Elisa Mikkolainen, 040-6601829 tai elisa.mikkolainen@bsag.fi.

Lisätietoa aiheesta löytyy osoitteesta bsag.fi/merenkulku ja
jatehuoltoyhdistys.fi/jatehuolto-satamissa-suojelee-itamerta/