Tavoitteena aktiivisempi yhdistys

Anu Patrikainen pääsi unelmatyöhönsä, kun hänet valittiin JHY:n toiminnanjohtajaksi. Hän haluaa vahvistaa kiertotalousalaa yhdessä jäsenten kanssa ja tarjota lisää mahdollisuuksia verkostoitua.

Teksti Anne Ignatius Kuvat Susanna Kekkonen

Kuin minulle tehty työ! Niin Anu Patrikainen ajatteli syksyllä 2023 luettuaan Jätehuoltoyhdistyksen kanavista uutisen, jonka mukaan yhdistys etsii toiminnanjohtajaa. Patrikainen on yhdistystoiminnan, verkostojen johtamisen ja tapahtumien tuottamisen konkari. Lisäksi hän tuntee suurta paloa kiertotaloutta kohtaan.

Työhakemukseen hän kirjoitti, että toiminnanjohtajana hän pyrkisi kehittämään alan yhteishenkeä, verkostoitumista ja osaamista raikkaalla otteella. Hän ajatteli silloin ja ajattelee edelleen, että kyseessä ei ole yksilösuoritus, vaan tavoitteisiin on parasta pyrkiä yhteistyössä hallituksen ja jäsenten kanssa.
Työ alkoi tammikuussa 2024. Hän on ensimmäinen yhdistykseen palkattu toiminnanjohtaja.

Motivaatio työhön lähtee kestävyysmurroksen edistämisestä.

– Haluan tehdä oman osani kestävyysmurroksen eteen. Koen, että pystyn siihen parhaiten tekemällä tällaista työtä.

Patrikaisen mielestä on kiehtovaa, että kiertotalousalalla tutkimukseen, kehittämiseen ja innovaatioihin satsataan niin paljon. Sekin kiehtoo, että yhdistyksen jäsenet ja koko ala edustavat niin monipuolisesti kiertotalouden eri alueita.

Alan ammattilaisista osa tekee työkseen neuvontaa, osa parantaa logistiikkaa, osa kehittää uusioraaka-aineita, osa tähtää kaatopaikkakaasujen hallintaan ja niin edelleen. Kaikilla on yhteinen päämäärä.
Myös JHY:n hallitus edustaa monipuolisesti eri aloja, ja joukkoa täydennetään syksyn syyskokouksessa.

– Tämä ei todellakaan ole pysähtynyt ala. Koko taloutta ohjataan kiertotalouden suuntaan.

Patrikainen on tehnyt työtään puolisen vuotta. Jo nyt hän pystyy sanomaan, että työ on juuri hänelle sopivaa: konkreettista ja kiinnostavaa. Patrikaisen on tarkoitus olla yhdistyksen kasvot ja henkilö, johon on helppo olla yhteydessä. Toiminnan johtamisen lisäksi hän järjestää Jätehuoltopäivät, huolehtii viestinnästä, ylläpitää jäsenrekisteriä ja suunnittelee ja hoitaa taloutta ja muita hallinnollisia töitä. Työaika on 60-prosenttinen, ja hän tekee sen pääsääntöisesti maanantaista keskiviikkoon.

Jätehuoltopäivät on yhdistykselle tärkeä tapahtuma ja tulee olemaan jatkossakin. Patrikaisen visioissa toimintaa voisi kuitenkin olla ympäri vuoden. Millaista toiminta voisi olla, sitä hän ei ole vielä visioinut kovin tarkasti. Hän haluaa ensin tietää, millaisia tarpeita ja toiveita yhdistyksen jäsenillä ja hallituksen jäsenillä on.

– Itseäni kiinnostaa myös se, miten JHY voisi vahvistaa yhteistyötä alan oppilaitosten kanssa.

Yhteistyötä on toki jo nyt. Yhdistys jakaa stipendejä opinnäytetöitä varten, ja vuonna 2022 järjestettiin opinnäytetyökilpailu ja siihen liittyvä seminaari.

– Koen, että yhteistyössä oppilaitosten kanssa on vielä hyödyntämätöntä potentiaalia.

Anu Patrikainen työskentelee kotonaan. Erakoitumista hän välttää tutustumalla alan ihmisiin etäkahveilla ja osallistumalla alan tilaisuuksiin paikan päällä. Patrikainen uskoo, että verkostoitumisesta on hyötyä sekä hänelle että yhdistykselle. LinkedInissä hän on aktiivinen myös vapaa-ajallaan. Ala ja sen uutiset vetävät mukaansa.

– Linkkarissa näkyvät eri alojen tekijät. Välillä positiivista pöhinää on ehkä liikaakin, mutta toisaalta voiko sitä olla elämässä liikaa?

Syksystä lähtien Jätehuoltoyhdistyksen yhteisöjäsenillä ja jäsenyydestä kiinnostuneilla on mahdollisuus kutsua toiminnanjohtaja kylään. Idea on, että Patrikainen vierailee kerran kuussa yhteisöjäsenten työpaikoilla kertomassa yhdistyksen toiminnasta ja kuulemassa jäsenistön kuulumisia. Pääasiassa hän pystyy vierailemaan pääkaupunkiseudulla, mutta myös muualla työskentelevien kannattaa olla häneen yhteydessä.

Toiminnanjohtaja Anu Patrikainen
Syksystä lähtien Jätehuoltoyhdistyksen yhteisöjäsenet voivat kutsua toiminnanjohtaja Anu Patrikaisen kylään. Idea on keskustella yhdistyksen toiminnasta ja jäsenten alaa koskevista ajatuksista.

Jätehuoltoyhdistyksellä on pitkät perinteet. Se on perustettu vuonna 1987 – aikana, jolloin kestävästä kehityksestä jo puhuttiin mutta kiertotalous-sanaa käytti tuskin kukaan. Kotimaisten kielten keskuksen julkaiseman Kielikellon artikkelin mukaan ”kiertotalous” nousi otsikoihin vuonna 2014.

Patrikainen toivoo, että hän pystyy antamaan sen jäsenille eväitä tärkeään ja pitkäjänteiseen työhön.
Lisäksi hän toivoo, että hän pääsee perehtymään jätehuolto- ja kiertotalousalaan ja sen tekijöihin entistä syvemmin.

Työn ulkopuolella hän haaveilee räsymaton kutomisesta. Kun on koko ikänsä tehnyt toimistotöitä, kaipaa välillä sitä, että voi tehdä käsillä. Räsymaton kutominen on terapeuttista – ja edistää kiertotaloutta.

Kuka Anu Patrikainen?

Työskentelee Jätehuoltoyhdistyksen toiminnanjohtajana.
Asuu Keravalla vuoroviikoin kahden lapsensa kanssa.
Opiskeli Helsingin yliopistossa pääaineenaan ympäristönsuojelutiede, MMM. Suorittanut myös johtamisen erikoisammattitutkinnon.
Harrastaa sählyä, uimista ja kirja-arvostelujen kirjoittamista.
Verkostoituu mielellään eri tilaisuuksissa ja LinkedInissä. linkedin.com/in/anu-patrikainen/.