Biomuovi, biohajoava muovi ja biopohjainen muovi

Vesa Kärhä Muoviteollisuus ry:stä kertoo, mitä biomuovi, biohajoava muovi ja biopohjainen muovi tarkoittavat:

Teksti:  Katariina Krabbe

Biomuovi on epätäsmällinen määritelmä. Olisi parempi aina täsmentää se biopohjaiseen tai biohajoavaan muoviin.

Biopohjaisen muovin raaka-ainelähde on uusiutuvasta materiaalista peräisin oleva biomassa, esimerkiksi sokeriruoko, maissi, selluloosa tai elintarviketeollisuuden jäte (Euroopassa standardi EN 16575). Biopohjainen muovi ei ole aina biohajoavaa tai kompostoitavaa. Biomassoista voidaan valmistaa erilaisia muoveja, esimerkiksi polyeteeniä, polypropeenia ja polylaktidia.

Biohajoaviksi muoveiksi lasketaan muovit, jotka jonkin elävän olion aineenvaihdunta pystyy  käsittelemään suoraan aineenvaihduntatuotteikseen, kuten typen yhdisteiksi, hiilidioksidiksi ja vedeksi. Biohajoava muovi voi olla bio- tai fossiilipohjaista. Kaikki biopohjaiset muovit eivät ole biohajoavia. Biohajoaminen riippuu muovin rakenteesta ja ympäröivistä olosuhteista, joissa hajottajien elämä ylipäätään on mahdollista.

Kompostoituminen tarkoittaa jätteen hajoamista pääosin hiilidioksidiksi, vedeksi sekä humukseksi. Kompostoitava muovi tarkoittaa yleensä, että muovi hajoaa tehostetusti teollisessa kompostorissa. Materiaalin kompostoitumiselle on olemassa Euroopassa standardi EN 13432. Biohajoamisen ympäristöä tai aikaa, jossa hajoaminen tapahtuu, ei ole määritelty yhdenmukaisesti.

Markkinoijat käyttävät valitettavasti bio-sanaa harhauttavasti. Bio ei ole synonyymi vähemmän haitalliselle. Tavalliset ihmiset kokevat lähinnä ärtymystä, kun asia ei selviäkään yhdellä sanalla eikä aina yhdellä klikkauksella. Pahimmillaan harhautetut kuluttajat roskaavat tarkoituksella, jos kerran on bio ja luonto hoitaa jätehuollon.

Kaikki epäselvät tapaukset kannattaa lajitella sekajätteeseen, jolloin ainakin energian saa talteen, eikä koskaan luontoon. Biopohjainen normaali muovi (PE tms) on nykytekniikalla täysin kierrätettävissä, se ei eroa mitenkään fossiilipohjaisesta. Sen sijaan, uudet vielä marginaaliset biopohjaiset tai biohajoavat muovit ovat käytännössä vasta testivaiheissa kierrätyksen suhteen. Luulen, että ainakin osa niistä tulee jatkossa menemään muovien hyödyntämisreittejä ja volyymitkin kasvavat. Kompostointilaitosten lausumat asiasta myös vaihtelevat ja tuotteissakin on todella isoja eroja mm seinäpaksuudessa ynnä muussa kompostoitavuuteen vaikuttavissa tekijöissä.

Tuottajavastuuperiaatteen mukaan kaikkien tuottajavastuutuotteiden pitäisi kantaa mukanaan edes jonkin hyödyntämisreitin kustannus, mikä ei vielä taida bio-alueella ihan toteutua.”

Vesa Kärhä

Muoviteollisyys ry