Siitä puhe, mistä puute?

Otsikon sanonta on käväissyt mielessäni seuratessani uutiskirjeitä, some-kommentointia ja muita keskusteluja. Yhteistyö mainitaan usein ja varsinkin sen riittämättömyys, jopa puute.

Meneillään on suuria muutoksia muun muassa lainsäädännössä. Mikäli haluamme viedä asioita eteenpäin, meidän on tehtävä yhteistyötä. Sen muotoja on monia, esimerkiksi sidosryhmät, ohjausryhmät, työryhmät, projektiryhmät, taustaryhmät, valiokunnat ja verkostot – rakkaalla lapsella taitaa tässäkin tapauksessa olla monta nimeä!

Yhteistyö on yhdessä tekemistä. Sen onnistumiseen tarvitaan yhteinen tavoite ja paljon vuorovaikutusta. Kuuntele, ja tule kuulluksi. Ymmärrä, ja tule ymmärretyksi. Osallistu, ja osallista muita. Halua yhteistyötä, ja ole haluttu yhteistyökumppani.

Hyvänä esimerkkinä onnistuneesta yhteistyöstä pidän Tuottajayhteisöjen neuvottelukuntaa eli TYNKiä. Sen jäsenet ovat suomalaisia, Pirkanmaan ELY-keskuksen hyväksymiä tuottajayhteisöjä ja juomapakkausjärjestelmiä ylläpitäviä yhtiöitä. Yhteistyö perustuu yhteisesti hyväksyttyyn sopimukseen sekä vuosittain sovittuihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Yksi merkittävistä tuloksista, Tuottajavastuuiltapäivä, järjestetään tänä vuonna jo viidennen kerran.

Menestyksekäs yhteistyö on mahdollista laajankin toimijakirjon kesken. Tästä puolestaan hyvä esimerkki on Jätehuoltoyhdistys ja sen järjestämät Jätehuoltopäivät.

Erinomaisen hyvää ja yhteistyön täyteistä uutta vuotta ja vuosikymmentä meille materiaalitalouden nykyisille ja tuleville ammattilaisille!

Eija Jokela, Jätehuoltotoyhdistyksen hallituksen jäsen

Yhteistyöterveisin