EU:n jätesäädöspaketti etenee mutta takeltelee

Kodeissa, yrityksissä ja palveluissa syntyvän jätteen kierrätystä aiotaan lisätä huomattavasti. Mutta miten, siitä on eri näkemyksiä.

Teksti Anne Ignatius

Tiukille menee, että uusi jätelaki saadaan valmiiksi annetussa aikataulussa. Luvassa on olennaisia muutoksia lakiin ja lähes kaikkiin jätealan asetuksiin.

Direktiivi asettaa aikarajaksi heinäkuun. Siihen saakka jäsenmailla on aikaa panna uudistukset täytäntöön.

– Aikataulu on tiukka, ja isoja kysymyksiä on vielä auki, sanoo ympäristöministeriön ympäristöneuvos Riitta Levinen.

Yksi avoin kysymys on se, miten pakkausjätteen kiinteistökohtainen erilliskeräys organisoidaan ja kustannetaan. Kysymys on muovi-, kartonki, metalli- ja lasipakkausten keräämisestä.

Ympäristöministeriön asettama, lakiuudistusta pohjustanut työryhmä esittää, että kunnat ja pakkausjätteiden tuottajat velvoitetaan yhteistyöhön. Esityksen mukaan kunnat järjestävät keräyksen ja tuottajat maksavat siitä osan.

Eripuraa sisällöstä

Esityksen laatinut työryhmä ei päässyt sisällöstä yhteisymmärrykseen. 18 jäsenestä vain 6 oli tyytyväisiä. Loput jättivät mietintöön täydentävän tai eriävän näkemyksen.

Työryhmän varapuheenjohtajana toiminutta Riitta Levistä erimielisyys ei yllättänyt.

– Tämä on ollut valitettavan tyypillistä jätealalla. Sidosryhmillä ei ole ollut riittävästi valmiutta tehdä kompromisseja.

Yksimielinen työryhmä oli esimerkiksi siitä, että jätteiden erilliskeräystä pitää lisätä. Jos esitys menee läpi, jätteiden erilliskeräys tulee pakolliseksi 5 huoneiston ja sitä suuremmille asuinkiinteistöille.

Lisää kuluja vai parempaa bisnestä?

Joitakuita alan toimijoita uusi jätehuoltolaki huolestuttaa. He pelkäävät, että se tuo vain lisää velvoitteita ja kustannuksia. Jotkut taas näkevät, että uudistus lisää työpaikkoja ja bisnesmahdollisuuksia.

Levisen mukaan velvoitteita on pakko lisätä.

– On jo kokeiltu, saadaanko jätehuoltoa tehostettua ilman lakisääteisiä yksityiskohtaisia erilliskeräysvelvoitteita. Se tie ei vienyt eteenpäin, joten jotain radikaalimpaa on tehtävä, hän kommentoi Tampereella Jätehuoltopäivillä pitämänsä esityksen lopuksi.

Uusi lainsäädäntö etenee kuitenkin vaiheittain ja lähtee liikkeelle maltillisesti, hän sanoo.

– Jos pehmeämmillä keinoilla päästään eteenpäin, ei lakisääteisiä velvoitteita tarvitse enää myöhemmin kiristää.