Luonto voi näyttää mallia kiertotalouden toteuttamisesta puutarhassa

Kiertotalouden edistäminen onnistuu kotipuutarhassa, kun unohtaa liian tiukat siisteysihanteet ja antaa luonnon tehdä tehtävänsä, Kekkilän puutarha-asiantuntija Mari Kaartokallio kertoo.

Kuvat Kekkilä

Kevään tullen monen vapaa-aika kuluu enenevissä määrin kädet mullassa. Parvekelaatikoiden, viljelypalstan tai oman pihan hoitamista voi ajatella kestävyystekona, sillä esimerkiksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin on kirjattu luonnon monimuotoisuuden suojeleminen.

Kekkilän puutarha-asiantuntija Mari Kaartokallio kertoo huomanneensa, että luonnon kiertokulkua noudatteleva puutarhanhoito kiinnostaa ihmisiä. Liiallisen siisteyden trendi puutarhassa alkaa unohtua, ja tilaa on myös monimuotoisuudelle.

– Ajatus, että hyvässä puutarhassa ei ole nurmikolla yhtään voikukkaa tai että kaikki pudonneet lehdet on haravoitu pois, on onneksi menneen talven lumia. Miksi varastaa maaperästä sille kuuluvia ravinteita? En haluaisi nähdä enää yhtään lehtikuormaa kaatopaikalla, kun ne voisi käyttää kompostiin ja maanparannukseen, Kaartokallio toteaa.

Kierrätysraaka-aineista puutarhatuotteita

Vuonna 2024 satavuotisjuhlaansa  viettävän Kekkilän tuotteissa kierrätysraaka-aineiden, kuten kierrätysmuovin käyttö on lisääntymään päin. Kekkilä testaa nopeasti uusiutuvia materiaaleja kuten turpeen rinnalla käytettävää kasvusammalta ja tuottaa itse esimerkiksi täysin kasvipohjaista viherkompostia. Tuotannossa hyödynnetään myös teollisuuden sivuvirtoja, kuten kivimurskaa ja puukuitua.

Ainoastaan kiertotaloustuotteita valitsemalla ei kuitenkaan pääse vastuullisen ja kestävän puutarhanhoidon huipulle. Suuri merkitys on puutarha-asenteilla, Kaartokallio muistuttaa.

– Haluamme neuvoa ihmisiä tekemään luonnon kannalta hyviä valintoja myös siinä, miten pihaa tai parveketta käytetään. Ihmisiä kyllä kiinnostaa esimerkiksi turpeen käytön vähentäminen, mutta on myös tärkeää muuttaa ajattelua sen suhteen, millainen on puutarhan ideaali ja miten luonto otetaan siellä huomioon, Kaartokallio toteaa.

Kestävässä puutarhassa on tilaa luonnolle

Helppo esimerkki puutarhan kiertotaloudesta on kompostointi. Edellisvuosien lehdet antavat ravinteet kiertoon uusille kasveille, eikä uutta multaa tarvitse kantaa kaupasta kärrykaupalla. Risut ja lehdet voi hyödyntää luonnollisena katemateriaalina, ja laiskan leikkaajan nurmikolla viihtyvät voikukkien myötä myös pörriäiset ja muut pölyttäjät.

Kaartokallio neuvoo, että yksinkertaisimmillaan kiertotaloutta edistävän puutarhan saa aikaan pysähtymällä seuraamaan pihaluontoa. Miten ravinnekierto toteutuu ja voiko sitä parantaa? Mihin valmiita materiaaleja, kuten risuja tai lehtiä voisi hyödyntää? Miten käy, jos jättääkin osan nurmikosta leikkaamatta tai istutusalueen kitkemättä? Onko linnut, hyönteiset ja pieneläimet otettu huomioon pihasuunnitelmassa?

Kaiken avain on luonnon resurssien ja raaka-aineiden hyödyntäminen – ja ehkä oman riman laskeminen, Kaartokallio sanoo.

– Vain vieraslajit ja puuntaimet kannattaa aktiivisesti hävittää pihalta. Ajan kanssa huomaa, mikä sopii omalle pihalle parhaiten. Luonnonkasvikantaa voi vahvistaa kotimaisilla siemenillä ja yhden kukkapenkin varata omille lempikasveille, Mari Kaartokallio toteaa.

Mari Kaartokallion työnä on innostaa kuluttajia puutarhanhoidon pariin. Kuva: Kekkilä

Kekkilä on JHY:n yhteisöjäsen. Tutustu yhteisöjäseniimme!