Poistotekstiilien keräys on hyvä asia, mutta siinä piilee riski

Ympäristön ja talouden etu on, että vaatteet kiertävät koko elinkaarensa ajan vaatteina, eivätkä päädy poistoon ennen aikojaan, UFF:n toimitusjohtaja Virve Groning muistuttaa.

Tämän vuoden alussa alkanut loppuun käytettyjen tekstiilien keräys on hyvä lisä vaatekeräyksen rinnalle. Siinä on kuitenkin riskinsä, ja vaarana on, että uudelleen käytettäviä vaatteita päätyy loppuun käytettyjen eli poistotekstiilien joukossa pelkäksi raaka-aineeksi.

Koska vaatteiden kunnon arviointi on ilman vaatelajittelun ammattitaitoa hankalaa, yhteen ja samaan keräyslaatikkoon päätyvät niin rikkinäiset materiaalikeräykseen sopivat kuin uudelleenkäytettävissä olevat vaatteetkin. Loppuun käytettyjen vaatteiden keräykseen jätetyistä vaatteista koe-erien perusteella peräti 75 prosenttia olisikin ollut käytettävissä uudelleen sellaisenaan.

Vaatteiden elinkaari pidemmäksi

Ympäristön ja talouden etu on, että vaatteet kiertävät koko elinkaarensa ajan vaatteina, eivätkä päädy materiaaliksi tai polttoon ennen aikojaan. Vaatteiden hyödyntäminen materiaalina uusiksi tekstiilikuiduiksi tai raaka-aineeksi muihin tuotteisiin on jätelainsäädännönkin mukaan vasta toissijainen vaihtoehto. Sellaisenaan erittäin tärkeä toki.

UFF:n keräysastioihin viime vuonna lahjoitetuista 12,3 miljoonasta vaatekilosta pystyttiin hyödyntämään suurin osa, ja energiapolttoon jouduttiin ohjaamaan vain pari prosenttia. Vaatteiden elinkaari jatkui valtaosin vaatteina myymälöissä, lahjoituksina tai tukkumyynnissä. Kiitos tästä kuuluu niin lahjoittajille kuin ammattitaitoisille lajittelijoille.

Vaikka keräämmekin ensisijaisesti uudelleen käytettäviä vaatteita, UFF:n laatikoihin voi jättää myös vaatteita, joiden oikeasta osoitteesta ei ole itse varma. Me hoidamme vaatteiden lajittelun ja ohjaamisen uudelleen käyttöön.

Tekstiilien keräysmäärät kasvavat

Kun tekstiilien erilliskeräys tulee pakolliseksi koko EU:n alueella vuonna 2025, keräysmäärät kasvavat huimasti nykyisestä. Me eurooppalaiset kuluttajat emme mitenkään pysty uudelleen käyttämään kaikkia käytettyjä vaatteitamme.

Jotta vaatteiden elinkaari olisi mahdollisimman pitkä ja järkevä, tarvitaan ammattitaitoista lajittelua ja markkinoita myös Euroopan ulkopuolella. Moninkertainen määrä vaatteita voitaisiin käyttää uudelleen, jos EU-lainsäädäntö tunnistaisi uudelleen käytön etusijan ennen materiaaliksi silppuamista. Tämä edellyttää käytettyjen vaatteiden viennin sallimista myös EU:n ulkopuolelle. Esimerkiksi Afrikan maissa käytetyt vaatteet ovat pikamuotia laadukkaampi vaihtoehto.