Mertensuojelija Katja Vaulio: “Matkoilla maailmankuva muuttuu”

Kierrättäminen pitää tehdä helpoksi myös matkailijoille. Hieman parannettavaa on, sanoo ympäristöasiantuntija Katja Vaulio.

Teksti Anne Ignatius Kuvat Susanna Kekkonen

Viime kesänä ympäristöasiantuntija Katja Vaulio vuokrasi mökin Kuusamosta. Mökissä oli yksi vika. Siellä ei ollut ainuttakaan kierrätysastiaa eikä mitään tietoa, mihin esimerkiksi biojätteet voi viedä.

Sama puute on ollut kaikissa mökeissä, joissa Vaulio on lomaillut viime vuosien aikana. Mökkien vuokraajat voisivat siis petrata, mutta muuten Suomen matkailualan jätehuolto on Vaulion mielestä hoidettu hyvin.

Se, kuinka paljon hotelleissa ja matkakohteissa kierrätetään, riippuu lomailijoiden viitseliäisyydestä.

– Kannattaa siis kannustaa matkailijoita kierrättämään ja tehdä kierrättäminen helpoksi myös matkoilla.

Ulkomailla jätehuolto on usein pettymys

Vaulio on lapsesta saakka rakastanut matkustamista. Nykyään hän saa siitä osan ansioistaan. Hän on vastikään käynnistänyt pienimuotoista, vastuullista matkailua painottavaa matkaopastoimintaa. Pikavisiittejä tai all inclusive -rantalomia hän ei harrasta. Matkoillaan hän viipyy mahdollisimman pitkään.

Vaulio kiinnittää jätehuoltoon huomiota kaikkialla maailmassa. Usein hän joutuu toteamaan, että se on hoidettu surkeasti. Esimerkiksi hänen lempimaissaan Venäjällä ja Kreikassa kierrättäminen on vaikeaa, ellei mahdotonta.

Vuonna 2018 Vaulio asui Kreikassa ja opiskeli siellä etänä ympäristötieteitä. Vapaa-aikanaan hän toimi kansalaisjärjestössä, joka pyrkii parantamaan paikallista jätehuoltoa. Tehtävä oli kuitenkin hankala.

– Kuljetusten kanssa oli isoja ongelmia, eikä kierrätyslaitoksia ole riittävästi.

Muovi on globaali haaste

Alkuvuodesta 2020 Vaulio matkusti Vanuatulla ja kiinnitti huomiota siihen, että muovia näkyy hyvin vähän. Ja toden totta: maa on kieltänyt muovipussit, muoviset pillit ja polystyreenistä valmistetut noutoruokalaatikot.

Veneretkellä hän kuitenkin huomasi, että erään saaren rannat olivat täynnä muovia. Vaulio ajatteli ensin keräävänsä roskat pois, mutta siihen olisi tarvittu kymmeniä jätesäkkejä. Tyynenmeren tuulet ja merivirrat kuljettavat muovia Vanuatun rannoille, vaikka saarivaltio itse säätelee muovinkäyttöä. Myöskään Itämeri ja Suomen rannat eivät ole välttyneet muoviroskalta.

– Monissa maissa ei ole kunnollista jätehuoltoa, mutta meillä on. Siksikin tuntuu uskomattomalta, että meillä muoviroska on silti ongelma.

Vaulio ei usko, että se johtuu tietämättömyydestä. Aina on ihmisiä, joita ei kiinnosta. Vaulion mielestä muovia pitäisi käyttää nykyistä vähemmän. Hänestä EU:n päätös kieltää kertakäyttömuovi on askel oikeaan suuntaan. Lisäksi hän toivoo, että kierrätetyn muovin markkinat kasvavat. Euroopan pitäisi kantaa itse vastuu kierrätetystä muovista, eikä viedä sitä muihin maihin.

Kuitenkaan siitä hän ei ole innoissaan, että kierrätetystä muovista valmistetaan vaatekuituja. Se lisää mikromuovien määrää.

Suomeen ja takaisin maailmalle

Vanuatun-matkallaan Katja Vaulio viipyi 3,5 kuukautta. Samalla reissulla hän vieraili myös Uudessa-Seelannissa ja Uudessa-Kaledoniassa. Matkalla hän tutustui kulttuureihin ja kirjoitti kirjaa.

– Se oli täydellistä.

Esikoiskirja Hidasta matkaa – vastuullinen matkailija maailmalla (Minerva Kustannus) ilmestyi toukokuussa 2021.

Korona toi Vaulion Suomeen, ja hän alkoi etsiä töitä. Hänen ensisijainen toiveensa oli saada töitä suomalaisesta jätealan yrityksestä, jolla olisi kansainvälistä toimintaa, mutta sellaista työtä oli vaikea löytää.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Etualalla Katja Vaulio vaaleanpunaisessa villatakissa. Taustalla veneitä ja ranta, jossa punatiilisiä rakennuksia.
Ympäristöasiantuntija ja vastuullisen matkailun puolestapuhuja Katja Vaulio viihtyy veden äärellä. Nykyään hän työskentelee yrityksessä, joka vähentää merten muoviroskaa.

Vaulion mielestä jätehuoltoala on hauska ja kiinnostava, mutta hän ei halua työskennellä pelkästään Suomessa. Se tuli selväksi jo silloin, kun hän työskenteli asiakkuuspäällikkönä Deletellä. Hänestä jätealan ammattilaisten pitäisi viedä osaamistaan enemmän maailmalle.

Lopulta Vaulio sai unelmiensa työn. Huhtikuun alussa hän aloitti Clewatin ympäristöasiantuntijana. Yritys valmistaa aluksia, jotka putsaavat merestä öljyä, muovia ja haitallisia kasveja.

Matkailua ei tarvitse tuomita täysin

Näinä aikoina tuntuu ristiriitaiselta, että joku puhuu sekä kaukomatkailun että ympäristönsuojelun puolesta.

– Minusta on häiritsevää, että niin monet tuomitsevat matkailun täysin, Katja Vaulio sanoo.

Matkailla voi monella tavalla. Hänelle se on tapa oppia muista kulttuureista.

– Matkoilla maailmankuva muuttuu. Jos on vain Suomessa ja lukee lehtiä, saa käsityksen, että missään muualla ei voi asua. Se ei pidä paikkansa.

Toki tolkuton matkustaminen on hänestä huolestuttavaa, eikä lentämisen pitäisi yleistyä enää yhtään enempää. Silti hänestä tuomitsemisen sijaan pitäisi keskittyä siihen, miten lentämistä voi muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Vedyllä tai sähköllä kulkevia lentokoneita voisi kehittää huomattavasti hanakammin.

Koronan aikaan Vauliolla on ollut kova ikävä maailmalle.

– Matkustaminen on elämäni tärkein asia.

Kuka Katja Vaulio?

Työskentelee Clewatin ympäristöasiantuntijana. Tarjoaa myös ympäristöalan konsultointia ja on luonut oman matkailukonseptin. Tekee nelipäiväistä työviikkoa, jotta voi myös levätä ja haahuilla.
Opiskellut pääaineena venäjän kieltä ja kulttuuria ja myöhemmin ympäristötieteitä.
Asuu Kangasalla.
Harrastaa kaikkea veteen liittyvää. On juuri hankkinut kanootin, kalastusluvan ja katiskan. Kesällä menee purjehduskurssille.
Haaveilee työmatkoista, merten muoviongelman poistumisesta ja seikkailuhenkisestä miesystävästä.
Matkustaa seuraavaksi ystävänsä kanssa 40-vuotismatkalle Viroon ja Latviaan, jos koronatilanne sallii.