Pääkirjoitus: Kiertotaloudella luodaan menestyvä yhteiskunta

Mielenkiintoinen vuosi alkaa lähestymään loppuaan. Olemme kohdanneet vuoden aikana haasteita, mutta niistä huolimatta vuodessa on ollut paljon hyvääkin.

Erityisesti se oli tärkeää meille kaikille, että saimme järjestää Jätehuoltopäivät 2021 hybriditapahtumana. Paikan päällä Oulussa oli mahtava tunnelma, jälleennäkemisen iloa. Etäyhteyden kautta ihmiset osallistuivat aktiivisesti keskusteluun ja olivat mukana luomassa tunnelmaa omalla panoksellaan.

Päivien teema oli ”Kiertotalouden tulevaisuus on täällä”. Teeman viesti on totta: Jätehuoltopäiville osallistui lähes 300 henkilöä. Me alan ammattilaisina luomme uusia jätehuollon ratkaisuja ja kierrätystä ja olemme siis osa kiertotalouden ympyrää.

Jätehuollon ja erityisesti kiertotalouden toimiala etenee kohti kestävää tulevaisuutta, kuten Jätehuoltopäivillä kuulimme. Kiertotalous vahvistaa asemaansa yhteiskunnan kaikilla sektoreilla. Tätä ohjaa hallitusohjelma ja kiertotalousohjelma ”Uusi suunta”. Jätehuollon eri toimijat ovat omassa roolissaan tärkeä osa kiertotaloutta.

Jätehuoltoa ja kierrätystä pitää kehittää. Siinä keskiössä ovat osaaminen, resurssit, innovaatiot ja digitalisaation kehittyminen. Erityisesti keskiössä olemme me, alan toimijat.

Yhteistyö eri tahojen kanssa on tärkeää. Yhdessä saamme edistettyä kiertotaloutta.

Liiketoiminnassa korostuu nykyään vastuullisuuden ja kestävän toiminnan merkitys, ja myös kierrätysraaka-aineiden käyttö tulee lisääntymään. Mahdollisuuksia on, mutta toimialalle tulee osoittaa myös rahoitusta muun muassa kehittämistyöhön, tutkimukseen ja investointeihin.

Jätehuoltoala kehittyy huimaa vauhtia, ja niin sen pitääkin kehittyä, kiertotalouden takaamiseksi. Näin Suomesta luodaan menestyvä yhteiskunta.

Jätehuoltoyhdistyksen tärkein tehtävä on olla alalla toimivien ammattilaisten yhteisö, jonka kautta välitämme tietoa ja luomme jäsenillemme mahdollisuuden verkostoitua.

Jätehuoltopäivät on yhdistyksemme toiminnan kärki, ja siihen JHY:n hallituksen puolesta lupaamme jatkossa panostaa edelleen.

Vuodelle 2022 olemme suunnitelleet myös uutta toimintaa. Panostamme muun muassa alan opiskelijoihin järjestämällä keväällä opinnäytetyöseminaarin.

Jäsenyyden etuina saat tietoa sähköpostiisi ensimmäisten joukossa. Ja kerrottakoon tärkein asia jo nyt: ensi vuonna järjestämme Jätehuoltopäivät Helsingissä 5.–6. lokakuuta.