Vipinää keräykseen ja kierrätykseen

Ilman biojätteen erottelua tavoitellut kierrätysprosentit jäävät haaveeksi, kirjoittaa Kuntaliiton Tuulia Innala.

Jätehuoltoa kuvaavat hyvin sanat muutos ja kierto muussakin kuin kiertotalousmielessä. Olemme lakimuutosten ja toimeenpanojen kierrossa. EU tuuppaa putkeen lisää ideoita ja muutosehdotuksia, kun kädet ovat vielä täynnä edellisten muutosten toimeenpanotyötä. Välillä olisi ehkä syytä pysähtyä hetkeksi katsomaan, mihin nyt tehtävät muutokset johtavat ja olemmeko oikealla tiellä kohti kiertotaloutta.

Selvää on kuitenkin, että kierrätystä on Suomessa lisättävä. Siihen valittu yksi keino on syntypaikkalajittelun ja eri jätelajien keräyksen lisääminen kiinteistöillä. Ratkaisevinta painoperusteisessa prosenttien tavoittelussa on biojätteen erottelu sekajätteistä. Toki muidenkin jätelajien lajittelu on tärkeää, mutta ilman biojätteen erottelua tavoitellut kierrätysprosentit jäävät haaveeksi.

Ensimmäiset uudet jätelain toimet tämän vuoden heinäkuussa kohdentuvatkin kunnissa biojätteiden keräykseen. Valtaosa asuinkiinteistöistä taitaa olla jo mukana vähintään 5 huoneiston keräyksessä. Suurimmat muutospaineet kohdentuvatkin aluksi jätteiden erilliskeräyksen lisäämiseen muilta kuin asuinkiinteistöiltä. Muistutan, että tämä koskee kunnan hallintorakennusten ohella myös yrityksiä.

Kunnissa on kääritty hihat ja alettu työstää vuosiin 2023 ja 2024 liittyviä toimia. Vuoden 2024 heinäkuussa kunnat alkavat kerätä ja kuljettaa biojätteitä yli 10 000 asukkaan taajamissa kaikilta asuinkiinteistöiltä, myös omakotitaloilta. Kuntien on pikapikaa selvitettävä kompostoivat kiinteistöt, koska tuplalajittelua ei tietenkään järjestetä.

Kunnat ja pakkaustuottajat ovat solmineet historiallisen yhteistyösopimuksen pakkausjätteiden kiinteistökeräyksen toteuttamiseksi. Runsaan vuoden päästä kunnat keräävät ja kuljettavat tuottajan käsittelyyn eri pakkausjätteet kaikilta vähintään 5 huoneiston asuinkiinteistöiltä. Toivon, että yhteistyöstä seuraa positiivista väreilyä jätealalle ja rakennamme yhdessä paremman kierrätysmaailman. Kaikkia tarvitaan näihin talkoisiin mukaan.