Kolumni: Akkuasetus edistää kiertotaloutta

teksti Johanna Alakerttula

Pian tulee voimaan uusi akkuasetus, joka yhdenmukaistaa akkujen ja paristojen  elinkaarta koskevat vaatimukset koko EU:n alueella.

Asetus koskee koko akkujen elinkaarta ja sisältää ensimmäistä kertaa jätehuollon lisäksi aiemmin puuttuneet linkit tuotesuunnitteluun, loppukäyttäjän rooliin ja kierrätysraaka-ainemarkkinoiden edistämiseen.

Jotta akkujen raaka-aineet varmasti riittävät, asetuksessa asetetaan tärkeille akkuraaka-aineille materiaalikohtaisia kierrätystavoitteita. Akut pitää kierrättää siten, että esimerkiksi koboltista, nikkelistä ja kuparista saadaan vuoteen 2031 mennessä kiertoon suurin osa. Uutena tulee myös niin sanottu sekoitevelvoite, jonka myötä akuissa tulee hyödyntää yhä enemmän kierrätysraaka-aineita.

Akkuasetus koskee kaikkia sellaisenaan jäsenvaltion markkinoille tuotavia akkuja. Niiden lisäksi se koskee laitteiden, koneiden, ajoneuvojen ja liikkumisvälineiden akkuja.

Akkuasetus edistää osaltaan vastuullista akkujen tuotantoa, käyttöä ja kierrätystä sekä akku- ja autoteollisuudessa että jätehuoltosektorilla.

Uudessa asetuksessa tuottajavastuun ydin pysyy samana eli paristojen ja akkujen maahantuojien ja valmistajien pitää huolehtia tuotteidensa jätehuollosta, kierrätyksestä ja niiden kustannuksista, ja uudenkin sääntelyn myötä tuottajavastuulla on edelleen iso rooli akkujen kiertotalouden vauhdittajana. Tuottajavastuu voidaankin nähdä tukirankana, jonka ympärille koko akkujen keräys- ja kierrätysjärjestelmä rakentuu.

Kirjoittaja on JHY:n hallituksen varapuheenjohtaja ja Akkukierrätys Pb Oy:n toimitusjohtaja