Jaete-sensori lisää jäteastiaan älyä Oulussa

Teksti Riina Nygrén Kaaviokuva Wastebook Oy

Jäteastian tyhjennyksen oikea ajoitus luo säästöjä ja vähentää roskaamista. Wastebook Oy:n kehittämä Jaete-sensori on käytössä noin tuhannessa jäteastiassa Oulun seudulla.

Älykkäät jäteastiat ovat jo tätä päivää Oulun seudulla. Wastebook Oy:n Jaete-sensori avulla seurataan noin tuhannen jäteastian täyttöastetta.

– Jäteastiaan on asennettu tutka, joka mittaa jätteen pinnan tasoa astiassa. Kun astia täyttyy, anturi lähettää tiedon pilvipalveluun, josta tyhjennystarve tallentuu suoraan jätehuoltoyhtiön ajojärjestelmään sille reitille, jonka varrella astia sijaitsee. Näin kuljettaja näkee heti ajoon lähtiessään tyhjennystä kaipaavat astiat, Wastebook Oy:n toimitusjohtaja Mikko Ahokas toteaa.

Näin vältetään paitsi jäteastioiden ylitäyttyminen, myös vajaiden astioiden tyhjentäminen ennen aikojaan. Astiasta ympäristöön leviävät roskat muodostavat hygieniariskin, ja roskien siivouskustannukset voivat kasvattaa taloyhtiön jätehuollon hintalappua roimasti.

– Tämä on hyvä esimerkki Smart City -sovelluksesta, jolla voidaan luoda suoraa säästöä asukkaille ja yrityksille. Samalla kertyy tietoa jätteen syntymisestä, mikä auttaa kierrätystavoitteiden täyttymisen seuraamista. Tulevaisuudessa voitaisiin yhä tarkemmin mitata talouksissa syntyvän jätteen kilomääriä jakeittain ja sitä kautta kannustaa ihmisiä kierrättämään, Ahokas visioi.

Älykkäiden jäteastioiden bisnes on kasvussa maailmalla, ja uusia innovaatioita syntyy jatkuvasti. Ahokas kertoo, että esimerkiksi Ruotsissa on otettu käyttöön monilokerojärjestelmiä, joissa samaan jäteastiaan kerätyt jakeet saadaan lajiteltua jo noutovaiheessa.

– On mielenkiintoista nähdä, mitä uusi jätelaki tuo tullessaan. Omakotitaloalueiden kierrätystavoitteisiin pääseminen vaatii tällaisia hyviä ideoita. Tulevaisuudessa nähdään valtavasti enemmän jäteastioita, Mikko Ahokas toteaa.