Lapissa kompostoidaan entistä ahkerammin

Kompostoinnilla on Lapissa pitkät perinteet, mutta nyt kompostoivien kiinteistöjen määrä on noussut entisestään, Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapecon viestintäpäällikkö Aila Kauppila kirjoittaa.

Kompostoinnista tuli jätelainsäädännön muutosten myötä osa kierrätysasteen laskentaa. Liekö asia ollut niin sanotusti tapetilla kompostoinnin ilmoitusvelvollisuuden ja ilmoitusten määräaikaisuuden vuoksi, vai onko asukkaidemme huomio kiinnittynyt enemmän jätteiden omatoimiseen hyödyntämiseen ja ravinteiden kierrättämiseen paikallisesti? Kompostoivien kiinteistöjen määrä on kuitenkin Lapecon toimialueella noussut vuodesta 2021 – hyvä niin.

Lapecon yhdeksän kunnan toimialue kattaa viidesosan koko Suomen pinta-alasta. Toimialueen erityispiirteenä voitaneen pitää erittäin vähäistä asukasmäärää: vain alle prosentti koko Suomen väkiluvusta eli vajaat 38 000 ihmistä asuu täällä. Toimialueella ei ole yhtään yli 10 000 asukkaan taajamaa. Näitä faktoja katsellessa voi kenties hahmottaa paremmin, miksei asumisen biojätteen erilliskeräystä ole toistaiseksi järjestetty alueella.

Lähimpään käsittelylaitokseen lähes 500 kilometriä

Jätteiden lajittelutarpeet on tiedostettu, mutta toistaiseksi biojätteiden erilliskeräys ei ole osoittautunut ekologisesti ja taloudellisesti kannattavaksi. Syynä tähän ovat biojätteiden vähäiset määrät sekä pitkät kuljetusmatkat. Lähin biojätteen käsittelylaitos löytyy Oulusta, johon esimerkiksi Ivalosta on matkaa hieman alle 500 kilometriä.

Mikäli Rovaniemelle rakennettaisiin biokaasulaitos, johon Lapeco toimittaisi alueen asumisen biojätteet, voisi keräys olla kannattavaa. Asiaa on tutkinut muun muassa Lapin liiton Välkky -hanke, jonka tilaama biojäteselvitys on luettavissa verkossa.

Muoniossa joka neljäs kompostoi

Lapecon toimialueella on kaksi suurta matkailukeskusta, Levi ja Saariselkä, joissa jätettä syntyy sesonkiluonteisesti. Kompostointi ei ehkä palvele alueen suurten matkailukeskusten alppitaloja, mutta moneen muuhun asumiseen se voi olla todellinen vaihtoehto. Kompostoinnilla onkin pitkät perinteet Enontekiöllä, Inarissa, Kemijärvellä, Kittilässä, Muoniossa, Pelkosenniemellä, Sallassa, Savukoskella ja Sodankylässä.

Lapecon kompostointirekisterin mukaan vuonna 2022 peräti 14 prosenttia kaikista alueen asuinkiinteistöistä kompostoi. Alueen kärkipaikkaa pitää Muonion kunta, jonka kompostoivien kiinteistöjen osuudeksi tuli 25 prosenttia. Huima luku! Toisena tilastossa on Enontekiö 22 prosentilla ja kolmantena Sodankylä 19 prosentilla.

Alennus kannustaa kompostointiin

Kuntayhtymä on kannustanut kompostointiin myöntämällä asiamukaisesta kompostoinnista 10 prosentin alennuksen jätteenkeräysmaksuun. Alennuksen ja omalla pihamaalla hyödynnettävien ravinteiden lisäksi kannustimena on toiminut mahdollisuus pidentää sekajäteastian tyhjennysväliä.

Vertailu Suomen muiden harvaan asuttujen kuntien kompostointilukuihin olisi mielenkiintoista. Vertailukohteiden puutteesta huolimatta rohkenen todeta, että Lapissa kompostoidaan ahkerasti.