Lupaprosessit: Yhden luukun vai kellarinluukun malli?

Miltä viranomaisten lupaprosessit näyttävät startup-yrityksen näkökulmasta? Hautautuuko alalle päätynyt kemisti selvityspyyntöjen alle vai oppiiko hän alan konstit?

Työllistyttyäni aikanaan kiertotalouspuolen startup-yritykseen tiesin haasteita olevan edessä jokusen legioonallisen verran, mutta niiden laatu yllätti. Kemistin pääsääntöisesti T&K-painotteiseen työnkuvaan kuuluvan luvituksen määrää ei nimittäin olisi ennustanut Nostradamuskaan.

Prosessina luvitus on useimmiten verrattavissa kellarinluukusta laskeutumiseen. Tikapuista puuttuu useampi askelma, mikä aikaansaa harhaan astuessa kiroilua, ja perillä (järjen) valosta ei välttämättä näy vilaustakaan.

Kun olet kaivanut tarvittavat datat, kolhit pääsi jokusen kerran tiiliseinään matkalla takaisin valoon. Perillä saat selville, että toinenkin viranomainen kaipaa sinulta samoja datanmuruja, mutta hiukkasen eri muodossa. Eli alas viereisestä luukusta, jossa on ihan yhtä pimeää, mutta askelmat luonnollisesti hieman eri paikoilla. Kiroilu jatkukoon.

Asiaa ei ole helpottanut lainkaan, että kaltaiseltamme pienyritykseltä vaaditaan lähes yhtä laaja luvitus kuin huomattavasti harteikkaammilta toimijoilta. Tämä realiteetti on aikaansaanut toimihenkilöissä kofeiininkulutusta suunnilleen Meiran vuosituotannon verran.

Niinpä innostuinkin tosissani, kun kuulin Jätehuoltopäivillä valtion suunnittelevan niin sanottua yhden luukun mallia, joka poistaisi eri tahojen tietopyyntöjen päällekkäisyyksiä. Kellarinluukkuihin saisi iskeä kuuden tuuman rautanaulat, ja ottaa kurssin kohti sadan watin lampun lailla hehkuvaa tiskiä.

…paitsi että ei. Perehdyin asiaan ja havaitsin, että ensimmäiset maininnat konseptista löytyvän vuodelta 2016. Sittemmin asia on eksynyt jonkinlaiseen limboon, ottaakseen lopulta tuulta purjeisiinsa uuden hallitusohjelman myötä. Nykytilanteesta lukiessa silmissä tosin vilisi lähinnä pitkä lista erilaisia hallinnollisia termejä sekä oletettu vuosiluku 2026.

Joten takaisin kellarinluukkuja koluamaan. Alalle tuleville nuorille sanon lohdutukseksi, että kyllä niiden koluamiseen tottuu, ja eiköhän se valaistu tiskikin sieltä vielä joskus ilmesty.

JHY:n blogissa yhdistyksen yhteisöjäsenet, hallituksen jäsenet ja muut sidosryhmien edustajat kirjoittavat heille tärkeistä kiertotalouden aiheista. Näkökulmat ja mielipiteet ovat kirjoittajien omia. Kiinnostaako kirjoittaminen? Ota yhteyttä tiedotus@jatehuoltoyhdistys.fi