Lyhyesti: Miksi JHY?

Olen ollut Jätehuoltoyhdistyksen jäsen 1990-luvulta alkaen, ja hallitukseen minut valittiin vuonna 2006. Viihdyin pestissä erinomaisesti – siinä vierähti kaksitoista vuotta. Hallitusjäsenyydestä maltoin luopua vuoden 2018 syyskokouksessa.

Luopuminen oli vaikeaa, mutta niinhän se usein on. Halusin kuitenkin tehdä tilaa muille ja jatkaa omaa matkaani.

Minulle JHY:n tärkein ammatillinen anti on ollut ihmiset ja kontaktit, jotka ovat omalta osaltani johtaneet jopa pienimuotoiseen startup-yrityskumppanuuteen. Yhdistyksen toiminnassa nimenomaan ihmiset tutustuvat ja verkostoituvat, eivät niinkään yritykset tai yhteisöt. Sillä on erityistä arvoa.

Yhdistyksen vuosittainen päätapahtuma Jätehuoltopäivät on jo vuosikymmeniä pitänyt pintansa alan tapahtumien joukossa. Miksi näin on? Mielestäni siksi, että tapahtuma edustaa tasapuolisesti jätehuollon eri sidosryhmiä. Puheenvuoroja saavat muun muassa yritykset, viranomaiset, tutkijat ja asiantuntijat. Tapahtumassa myös tapaa alan ihmisiä laajasti. Lisäksi Jätehuoltopäivien hinta-laatusuhde on erinomainen – erityisesti jäsenille.

Myös yhdistyksen vuodenkierron muut tapahtumat perustelevat sitä, miksi itse uusin jäsenyyteni vuosittain. Esimerkiksi opintomatkat ovat kivoja, kun pääsee uusiin paikkoihin tuttujen ja tuntemattomien kanssa.

Minulle on erityisesti hallitustyöskentely ollut tärkeää, antoisaa ja opettavaista  – silloinkin, kun selviteltiin erilaisia yhdistystoiminnan haasteita. Hallintoon harvoin on tunkua, joten kannustan kaikkia mukaan vaikuttamaan. Hallitus on erinomainen paikka verkostoitua!

Jätehuoltoyhdistyksen vahvuus on se, että yhdistys ei ole edunvalvoja. Toisaalta se on myös haaste: mikä on yhdistyksen tehtävä ja minne mennään? Quo vadis? Me jäsenet päätämme sen. Tavataan Jätehuoltopäivillä 6.-7.10. Oulussa!

Kirjoita vieraskynällä JHY:n blogiin! Julkaisemme blogin kerran kuukaudessa.

Vuoden 2020 blogipaikkoja on vielä vapaana! Ota yhteyttä ja
ehdota aihetta tiedotus@jatehuoltoyhdistys.fi Paikat on varattu ensisijaisesti JHY:n yhteisöjäsenille.