Muovinkierrätyksen hyödyntämättömät mahdollisuudet

Tiesitkö että maailman muovituotteista kierrätetään kymmenkunta prosenttia ja vain yksi prosentti kierrätetään toiseen kertaan?

Monet yritykset tavoittelevat pienempää hiilijalanjälkeä ja konkreettisia toimia, joilla vähentää päästöjä. Useat isot yritykset ovat sitoutuneet esimerkiksi Science Based Target eli SBT-mittareihin. Myös EU:lla on kunnianhimoisia tavoitteita muovin kierrätysasteen suhteen osana laajempaa muovistrategiaa. Yksi keskeinen tavoite on saavuttaa 55 prosentin muovipakkausjätteen kierrätysaste 2030 mennessä.

Kierrätysmuovien käyttöönotto on hiilijalanjäljen pienentämisessä helposti haltuun otettava keino. Koko muovituotteen elinkaari tulisi huomioida tuotesuunnittelussa ja oikean raaka-aineen valinnassa. Näin voidaan vaikuttaa sen kestävyyteen ja kierrätettävyyteen.

Kaljakorilaatu jäänyt historiaan

Kierrätysmuovilaadut ovat nykyään huomattavasti laadukkaampia kuin vielä joitakin vuosia sitten. Myös muoviteollisuuden osaaminen kierrätysmateriaalien käytössä on kehittynyt, ja raaka-aineita käytetään rohkeasti ja entistä paremmin. Kierrätysraaka-aineiden hyvä laatu on myös alettu tunnistaa.

Muovialalla moni on aikaisemmin mieltänyt kierrätysmuovin huonolaatuiseksi. On jopa vitsailtu kaljakorilaadusta. Ongelmana onkin ollut kierrätysmuovin sekalaatuisuus, kun kaikki mahdollinen rouhittiin samaan kasaan. Tänä päivänä tilanne on toinen: epäpuhtauksia suodatetaan tehokkaasti ja pesutekniikat ovat hyviä.

Uudet lajittelumenetelmät parantavat tulevaisuudessa kierrätysmuovien laatua entisestään. Infrapuna- ja lasersensorit sekä robotiikka ja tekoäly tehostavat lajittelun tarkkuutta ja nopeutta. Myös kemiallisin menetelmin päästään entistä tarkemmin lajittelemaan muovityyppejä toisistaan.

Rohkeasti kierrätysmuovit käyttöön

VMT Plastic kuuluu niiden harvojen toimijoiden joukkoon, joka käyttää jopa useaan otteeseen kierrätettyä muoviraaka-ainetta. Tällä hetkellä yli puolet VMT Plasticin raaka-aineista on kierrätysmateriaaleja. Korkean kierrätysmuovin käyttöasteen mahdollistaa osaltaan yhteistyökumppanimme Keskinen Recycling Oy, joka kierrättää muovia teollisuuden tarpeisiin ja toimittaa kierrätysraaka-aineita alan toimijoille.

Kierrätysraaka-aineiden puolesta puhuu myös tieto siitä, että tulevaisuudessa uusien raaka-aineiden saaminen vaikeutuu ja hinnat nousevat. Viimeistään nyt jokaisen muovia käyttävän yrityksen kannattaa miettiä, missä kaikkialla neitseellinen muovi voidaan korvata kierrätysmuovilla.

Toki vielä kehitettävää riittää muun muassa kierrätyskelpoisen muovin lajittelussa. Esimerkiksi selkeät ja yhtenäiset kierrätysmerkinnät auttaisivat muovien tunnistettavuudessa. Muovien kierrättämistä tulisi myös tukea lainsäädännöllä ja taloudellisilla kannustimilla, kuten panttijärjestelmillä. Myös parempi kierrätysinfrastruktuuri, kuten kierrätyspisteet ja lajittelulaitokset tukisivat muovin kierrätystä niin yrityksissä kuin kotitalouksissa.

Tärkeintä on pitää fokus kestävässä kehityksessä ja paremman maailman luomisessa tuleville sukupolville.

JHY:n blogissa yhdistyksen yhteisöjäsenet, hallituksen jäsenet ja muut sidosryhmien edustajat kirjoittavat heille tärkeistä kiertotalouden aiheista. Näkökulmat ja mielipiteet ovat kirjoittajien omia. Kiinnostaako kirjoittaminen? Ota yhteyttä tiedotus@jatehuoltoyhdistys.fi