Opintomatka: kierrätysjärjestelmiä, vetyautoja ja löytöjä kierrätystavaratalosta

Jätehuoltoyhdistys järjesti 23.–25.5.2023 opintomatkan Hampuriin, jossa tutustuttiin saksalaisiin jätteiden keräys- ja kierrätysjärjestelmiin. Matka toteutettiin yhteistyössä Findera Consultingin kanssa.

Teksti: Annika Sormunen
Kuvat: Annika Sormunen ja Marko Printz

Jätehuoltoyhdistyksen tämän vuoden opintomatka suuntasi toukokuussa Saksan Hampuriin. Reissuun lähti lähes kolmekymmentä kiertotalousalan asiantuntijaa Suomesta, ja edustusta oli kattavasti sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta.

Ensimmäisenä matkapäivänä matkustimme kohteeseen ja vietimme mukavan illan hampurilaisessa ravintolassa muihin matkaseurueen jäseniin tutustuen ja verkostoituen.

Toisena päivänä alkoi varsinainen tutustuminen kohteisiin. Vierailumme starttasi kunnallisen jätehuoltopalveluja tarjoavan yrityksen Stadtreinigung Hamburg (SRH) tiloissa. Siellä pääsimme tutustumaan rakenteilla olevaan resurssi- ja energiakeskukseen (ZRE) sekä kuulimme Hamburg Institute for Innovation, Climate Protection and Circular Economyn (HiiCCE) uusista innovaatiosta ja tulevaisuuden suunnitelmista muun muassa vetyyn ja hiilidioksidin talteenottoon liittyen.

Kävi selväksi, että vaikka Hampurin alueelle ollaan rakentamassa uutta jätteenpolttolaitosta, tavoitteena on polton lisäksi kierrättää merkittävä osa jätteistä uusiksi raaka-aineiksi. Polttoon päätyvien jätteiden osalta pyritään CO2-talteenotolla ja hyötykäytöllä hiilineutraaliin jätehuoltoon.

Hampuriin on rakenteilla uusi resurssi- ja energiakeskukseen, johon opintomatkalla tutustuttiin.

Hampurin jäteautot kulkevat sähköllä ja vedyllä vuoteen 2025 mennessä

Toisena vierailukohteena oli paikallinen Second hand-tavaratalo Stilbruch, jossa myydään kierrätyskeskuksista peräisin olevia uudelleenkäytettäviä tavaroita. Tavaratalo toimii täysin omana bisneksenään, ja sen liikevaihto on useita miljoonia euroja vuodessa. Kierroksen päätteeksi opintomatkalaiset tekivät itsekin upeita löytöjä tavaratalon uumenista.

Kierrätystavaratalosta suuntasimme tutustumaan Hampurin jätehuollon ajoneuvokantaan. Fuhrpark Stadreinigung Hamburg investoi tällä hetkellä runsaasti uusiin sähköllä ja vedyllä toimiviin jäteautoihin. Heidän tavoitteenaan on, että viimeistään vuoteen 2025 mennessä kaikissa uusissa ajoneuvoissa on vaihtoehtoiset voimansiirtojärjestelmät. Investoinnit sähkö- ja vetyautoihin ovat mittavat, eivätkä ne olisi mahdollisia ilman valtion merkittävää tukea.

Toinen matkapäivä päättyi Reberbahnilla sijaitsevaan ravintolaan, jossa syötiin maittava illallinen ja vietettiin hauska ilta uusien ja vanhojen tuttavien seurassa.

Hampuri panostaa vety- ja sähkövoimalla kulkeviin jäteautoihin. Suomesta ei vielä löydy ainuttakaan.

Akkujen kierrätysteknologiaa kehitetään huimaa vauhtia Saksassa

Kolmantena matkapäivänä pääsimme tutustumaan saksalaiseen akkujen tuottajavastuujärjestelmään, joka on hyvin pitkälti samankaltainen kuin Suomessa. Keskustelimme hieman myös akkujen kierrätyksestä. Selväksi kävi se, että litium-rautafosfaattiakkujen käyttö tulee lisääntymään merkittävästi tulevaisuudessa, mutta toistaiseksi niiden kierrätykseen ei ole sopivaa kaupallisesti kannattavaa teknologiaa. Tutkimusta tehdään kuitenkin kovaa vauhtia, ja Saksassa uskotaan, että vuoden 2023 loppuun mennessä heillä on tähän olemassa ratkaisu.

Viimeinen vierailukohde oli start up-yritys ReCycleHero. Yritys kerää sähköpolkupyörillä ravintoloista ja kuluttajilta muun muassa pulloja ja kartonkeja. Kierrätysmateriaalit kulkevat polkupyörän taakse rakennetussa kontissa kierrätykseen ja uusiokäyttöön. Asiakkaat maksavat noudoista, ja lisäksi tuloja kertyy muun muassa second hand-jälleenmyyjälle myytävistä vaatteista.

ReCycleHero-startup noutaa kierrätysmateriaalia sähköpolkupyörillä. Kuvassa pyörän perään kiinnitettävä kuljetuskontti.

ReCycleHero perustettiin vuonna 2017 Hampuriin, ja nyt kahden ystävyksen ideasta alkanut yritys on laajentamassa toimintaansa myös muihin kaupunkeihin. Opintomatkalaiset olivat sitä mieltä, että tällainen palvelu voisi toimia myös Helsingin kantakaupungissa, jossa monilla ei ole omaa autoa, jolla ajaa kierrätyskeskukseen.

Kaiken kaikkiaan matka oli mielenkiintoinen ja antoisa. Opintomatkalaiset vaihtoivat yhteystietoja, ja kotiin palattiin repullinen uusia ideoita, ajatuksia (ja kierrätystavaraa) matkassa. Lähtisitkö ensi vuonna mukaan matkalle? Liity Jätehuoltoyhdistykseen ja kuulet ensimmäisenä, kun seuraavaa opintomatkaa suunnitellaan!

KORJATTU (12.6.2023): Second hand-tavaratalo Stilbruchin liikevaihto on useita miljoonia vuodessa, ei tuotto, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.