Palautteet: Osallistujat viihtyivät Jätehuoltopäivillä

Jätehuoltoyhdistys kerää vuosittain palautetta Jätehuoltopäivistä. Tämän vuoden palutteissa kehuja sai jälleen jokavuotinen lainsäädäntökatsaus ja osuus kiertotalouden liiketoimintamahdollisuuksista.

Vuosittaiset Jätehuoltopäivät vietettiin tänä vuonna 5.-6.10. Helsingin Pasilassa, Sokos Hotel Triplassa.  Paikan päälle saapui noin 300 osallistujaa, ja lisäksi noin 50 henkilöä seurasi ohjelman striimiä verkossa.

Osallistujista moni oli ollut Jätehuoltopäivillä aikaisemminkin, mutta myös ensikertalaisia oli saatu mukaan. Palautetta antaneista läsnäolijoisa  (n 64) 19 % oli mukana ensimmäistä kertaa, ja etäosallistujista (n 10) 40 % oli ensikertalaisia.

Osallistujat edustivat kattavasti kiertotalousammattilaisia eri sektoreilta. Mukana oli erityisesti ihmisiä yksityisistä yrityksistä ja kuntien jätelaitoksista. Myös viranomaistahot olivat hyvin edustettuina. Jonkin verran osallistujia oli muun muassa oppilaitoksista (opettajat, opiskelijat, hanketyöntekijät) ja tutkimus- ja kehityslaitoksista.

Ohjelmassa kiinnosti erityisesti jätelainsäädäntö

Jätehuoltopäivien teemat olivat tänä vuonna lainsäädännön ajankohtaiset, kiertotaloudesta buustia liiketoimintaan, hiiliviisasta jätehuoltoa, datalla tehokkuutta kiertotalouteen ja opinnäytetyöseminaarin satoa. Lisäksi ohjelmassa oli paneelikeskustelu (jätehuollon rooli energiantuotannossa) ja ekskursio Triplan jätehuoltoon.

Teemojen suosikiksi nousi tuttuun tapaan katsaus lainsäädäntöön. Läsnäolijoista 86 % piti tätä osiota onnistuneena ja antoi sille arvosanaksi 4 tai 5 (asteikko 1-5). Etäosallistujista vastaava osuus oli 60 %. Teemassa puhuivat ympäristöneuvos Riitta Levinen (ympäristöministeriö) ja toimitusjohtaja Pekka Tommola (Suomen pakkaustuottajat Oy).

Palautteissa todettiin lainsäädäntöosuudesta muun muassa näin: “[Mieleen jäi erityisesti] jätelainsäädännön ajankohtaiset, koska lainsäädännössä tapahtuu tosi paljon parhaillaan”.

Muista teemoista erityisen pidettyjä olivat kiertotaloudesta buustia liiketoimintaan (71 % läsnäolijoista antoi arvosanan 4 tai 5) ja paneelikeskustelu (63 % läsnäolijoista antoi arvosanan 4 tai 5).

Etä- vai lähiosallistuminen – miten hybriditapahtuma toimii?

Jätehuoltopäivien osallistujat pitivät hybriditapahtumaa onnistuneena toteutuksena. Moni etäosallistuja olisi ilman striimiä jäänyt mahdollisesti paitsi koko tapahtuman annista.

Etäosallistujista 90 % oli sitä mieltä, että etäosallistumisen järjestelyt sujuivat hyvin (arvosana 4 tai 5). He kaikki myös pitivät tapahtumaa yleisesti onnistuneena, kun se toteutettiin hybridinä (arvosana 4 tai 5).

Etäosallistujat pitävät todennäköisenä, että osallistuvat myös ensi vuonna etänä. He myös vähintään harkitsevat osallistuvansa ensi vuonnakin Jätehuoltopäiville.

Osallistujien vastaukset paljastavat, että etäosallistumisen mahdollisuutta pidetään nykypäivänä tärkeänä, ja sitä myös toivotaan tulevaisuuden Jätehuoltopäiviltä.

Paikan päällä tapahtumaan osallistuneet kiittelivät tilaisuuden käytännönjärjestelyitä. Heistä 81 % antoi järjestelyille arvosanaksi 4 tai 5, ja lähes kaikki loput 3. Negatiivista palautetta annettiin pääsääntöisesti vain iltaohjelman illallisesta, joka venyi myöhälle eikä anniltaan ollut toivottua laatua. Illallisen ongelmista JHY on jo antanut palautetta Sokos Hotel Triplalle.

Iltaohjelmalta muutama palautteen antaja toivoi räväkämpää ja osallistavampaa ohjelmaa. Ohjelmatoimikunta ottaa tämän muistiin seuraavaa tapahtumaa varten!

Turussa tavataan lokakuussa 2023

Seuraavat Jätehuoltopäivät järjestetään 4.–5.10.2023 Turussa. Nappaa siis jo nyt nämä päivät kalenteriisi!

Tämän vuoden palautteenantajat toivoivat ensi vuodelle enemmän aikaa tutustua tapahtuman näyttelyosioon, ja enemmän väljyyttä, joka mahdollistaisi ihmisten väliset kohtaamiset.

Illallisen osalta moni toivoi buffet-tarjoilua, joka toisi tapahtumaan rennompaa tunnelmaa.

Täsmällisiä ohjelmatoiveitakin annettiin. Tässä niistä muutama:

Kulutuksen vähentämisestä luento. Kunnalliset jätehuollon olisivat organisaatio, joka voisi (ja pitäisi) ohjata kierrätyksen lisäksi myös reiluun kulutuksen vähentämiseen. Sitä eivät muut tahot lähde viemään eteenpäin.

Käytännön esimerkkejä pienistä tehokkaista keinoista ihmisten arjessa, jolla voidaan jätteiden kierrätystä tehostaa.

JHY kiittää kaikkia Jätehuoltopäivien osallistujia ja palautetta antaneita. Arvoimme palautteen antajien kesken elokuvalippupaketit, jotka voitti Rauni Karjala ja Reima Ojala. Tavataan taas ensi vuoden tapahtumissa!

Jätehuoltopäivien 2022 seminaariesitysten materiaalit löydät täältä.