Golfpallojen uudelleenkäyttö edistää kiertotaloutta

Teksti Riina Nygrén Kuvat Game on Golf

Suosiotaan kasvattava golf on herännyt myös ympäristö- ja materiaalivastuuseen. Vesiesteisiin kadonneita palloja sukelletaan ja puhdistetaan jatkokäyttöön ympäri maailmaa, ja kiertotalouden periaatteet kiinnostavat myös pelaajia.

Golf-kauden tullessa lopuilleen voi pelaaja huomata vesiesteestä nousevan ylimääräisiä kuplia. Viimeistään apumies rannalla paljastaa, että käynnissä on veteen joutuneiden pallojen sukeltaminen talteen. Vesistöjen puhdistaminen muovisista golfpalloista on paitsi ekoteko, myös bisnestä.

Sukelluksia tekevän Game on Golf -yrityksen Jaakko Turtiainen, Timo Kakkonen ja Veli-Pekka Polvinen myyvät sukellettuja ja puhdistettuja golfpalloja uudelleenkäyttöön Järviballs-verkkokauppansa kautta. Yhdessä viikonlopussa palloja voi löytyä toistakymmentä tuhatta kappaletta, ja suurin osa on täysin pelikuntoisia.

– Tuomme kerätyt pallot pestäväksi, lajittelemme ne merkin ja kunnon mukaan ja myymme eteenpäin. Sukelluksia tehdään paljon kauden lopulla, kun vedet eivät ole vielä jäässä. Golfarit ovat tarkkoja siitä, ettei peli häiriinny, joten olemme usein liikkeellä hämärän aikaan, Kakkonen kertoo.

Sukeltaja etsimässä golfpalloja vesiesteestä.
Golfpalloja sukelletaan usein illan hämärässä, jotta pelaaminen ei häiriinny.

Palloja hukkuu tuhansittain

Golfpallojen katoaminen kuuluu lajiin. Kirkkonummella sijaitsevan Hirsala Golfin kenttämestari Janne Lehto arvioi, että ainakin yksi pallo menee hukkaan jokaisella pelatulla kierroksella, ja pelkästään Hirsalassa pelataan lähes 30 000 kierrosta vuodessa.

– Jos pallo menee metsään tai kentän laitaan, pelaaja itse tai myöhemmin kierrokselle tulevat saavat kerättyä ne talteen. Vesiesteistä palloja sukelletaan pois ympäri vuoden, mutta etenkin loppusyksystä, kun kausi on ohi. Pallojen kerääminen pois vesistöistä on ehdottomasti hyvä asia ja osa golfin ympäristövastuuta, Lehto toteaa.

Hirsala Golf on palkittu useita kertoja ympäristöasioiden hoidosta muun muassa kansainvälisellä GEO-ympäristösertifikaatilla. Aktiivinen työ luonnon monimuotoisuuden eteen tuottaa tulosta: kenttäalueen hoidossa on otettu huomioon pieneliöt, pölyttäjät ja esimerkiksi linnut, Janne Lehto kertoo.

– Väylien reunoilla olevat linnunpöntöt toimivat samalla pelaajille mittapisteinä. Luonto on osa golfia, ja sen monimuotoisuuden vaaliminen on tärkeää. Ilmasto on trendi, joka kiinnostaa pelaajia koko ajan enemmän, Lehto kuvaa.

Lehdon mukaan myös golfliitto kannustaa jäsenseurojaan ottamaan ympäristöasioita haltuun. Liiton julkaisemassa vastuullisuusohjelmassa suositellaan muun muassa uusiutuvien energianlähteiden käyttöä, ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin nojaava opas golfkenttien toimintaan on juuri julkaistu yhdessä Hirsala Golfin kanssa. Ympäristöasioita korostaa myös Suomen Golfkentänhoitajien Yhdistys, joka julkaisee tulevan talven aikana oppaan golfkenttien vesistöjen parhaisiin käytäntöihin yhdessä WWF Suomen kanssa.

Hiilijalanjälki hallintaan

Moni pelaaja kiittelee sukeltajia ja kenttiä vesiesteiden siivoamisesta. Game on Golfin Timo Kakkonen kertoo huomanneensa, että viime aikoina golfareiden ”kaikki uutena” -asenne on vähentynyt.

– Tämä pätee sekä palloihin että muihin pelivälineisiin. Pallojen kierrättämisen osalta ymmärrys on lisääntynyt, kun alalle on tullut suomalaisia toimijoita. Ulkomaisten kierrätyspallojen maine on aika huono, sillä ne on voitu esimerkiksi maalata uudelleen. Pinnoitteet voivat olla jopa vaaraksi ympäristölle, Kakkonen toteaa.

Pelaajien kesken on pitkään elänyt myös myytti, ettei vesiesteeseen menneellä pallolla voi enää pelata. Pari kertaa lyöty ja vesiesteeseen päätynyt pallo kelpaa tavalliselle klubipelaajalle mainiosti, jos muovikuori on säilynyt ehjänä, golf-opettajaksikin opiskellut Jaakko Turtiainen toteaa. Samalla säästyy myös euroja, eivätkä mikromuovit päädy vesistöihin.

Ennen kaikkea kierrätetyllä pallolla pelaaminen on hiilijalanjäljeltään uutta palloa keveämpää. Muovisen pallon valmistuksesta ja kuljetuksesta syntyvät päästöt vältetään, kun kierrätyspallo kerätään ja myydään Suomessa. Game on Golfin yrittäjät vakuuttavat, että harrastuksesta lähteneessä liiketoiminnassa ajatuksena ei ole pallon hinnan maksimointi, vaan todellinen huoli ympäristöstä.

–  Pallojen kierrättäminen tukee kestävää kehitystä ja auttaa myös suojelemaan meille suomalaisille tärkeitä vesistöjä. Siinä voittavat kentät, pelaajat, me ja luonto, eli tätä voi todella tehdä hymyssä suin, Jaakko Turtiainen kuvaa.