Jäsenmatka toi kipinää työhön

JHY:n jäsenmatkalla pääsee tutustumaan muiden maiden jätelaitosten toimintaan ja oppimaan uutta. Syksyn matkalla tutustuttiin jätevesilietteiden ja biojätteiden käsittelyyn.

Teksti Anne Ignatius ja Mikko Ahokas Kuvat Antti Tiri

Jätehuoltoyhdistys järjestää jälleen jäsenmatkoja. Matkoilla on pitkät perinteet, mutta pahimman koronakriisin aikana jokavuotista ulkomaanreissua ei tietenkään voitu järjestää.

Viime syksynä reissuun kuitenkin päästiin, tällä kertaa Saksaan Baijerin alueelle. Siellä JHY:n ryhmä tutustui jätevesilietteiden ja biojätteiden käsittelyyn.

Yksi osallistujista oli Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnassa projektipäällikkönä työskennellyt Antti Tiri. Matkan aikana Tiri työskenteli Fortumilla, mutta on sittemmin siirtynyt Ilmattarelle aurinkoenergiahankkeiden pariin.

Tiri on ollut Jätehuoltoyhdistyksen jäsen 2000-luvun alkupuolelta alkaen ja on osallistunut Jätehuoltopäiville ainakin kymmenen kertaa. Jäsenmatkalle hän ei ollut aikaisemmin osallistunut.

Hän oli kyllä kuullut, että JHY:n matkat ovat hyviä. Kun hänelle tarjoutui tilaisuus lähteä Saksaan, hänen oli helppo vastata myöntävästi.

Kolme erilaista kohdetta

Matkan aikataulu oli tiivis. Ryhmä lensi Müncheniin marraskuisena keskiviikkoaamuna, ja paluulento oli jo perjantaina aamulla.

Kahteen vuorokauteen mahtui kolme vierailua. Ensimmäisenä päivänä ryhmä tutustui Hamlarissa sijaitsevaan teknologian yritykseen Grenzebachiin ja siihen, kuinka yritys suunnittelee kierrättävänsä fosforia jätevesilietteistä.

Toisena päivänä Tiri ja kumppanit kuulivat, kuinka Straubingin kunnassa käsitellään jätevesilietteitä ja biojätteitä. Ryhmä vieraili jätevedenpuhdistamolla ja läheisellä maatalousvaltaisella alueella, jonka yhteyteen perustetulla kierrätyspuiston alueella pilotoidaan erilaisia biopohjaisen jätteen käsittelyyn liittyviä tekniikoita.

Saksankielinen kaavio kaupungin jätevesijärjestelmästä.
Kuva: Antti Tiri

Fosfori talteen uudella teknologialla

Tirille mielenpainuvin oli vierailu Grenzebachiin. Se on perheomisteinen yritys, joka työllistää noin 600 ihmistä.

Grenzebach valmistaa muun muassa kipsilevyjä, vaneritehtaan kuivausjärjestelmiä ja aurinkopaneeleita. Hiljattain se on alkanut kehittää menetelmiä, joilla voi ottaa fosforia talteen jätevesilietteistä.

Tirin mielestä yrityksen uudelle alueelle laajentaminen on mielenkiintoista ja rohkeaa.

– Yritys on saanut omilla perinteisillä toimialoillaan palkintoja ja päättänyt sitten hypätä kehittämään jotain aivan uutta.

Vierailijat oppivat, että Grenzebachin fosforin talteenottoteknologia perustuu uudenlaiseen termiseen prosessiin, joka on ehkä tutumpaa metalliteollisuudesta.

Prosessissa liete kuivataan, ja sen orgaaninen aines käytetään energiana. Haihtuva fosfori otetaan talteen, ja siitä valmistetaan fosforihappoa. Fosforihappoa voidaan käyttää muun muassa lannoitekäyttöön ja teollisuuteen.

Mineraaliainesta voidaan hyödyntää ainakin lasivillan ja geopolymeerien valmistuksessa.

Laitteiston kannattavuus on riippuvainen fosforin määrästä ja lietteen käsittelyn hinnasta. Investointiluokka on 3–10 miljoonaa euroa.

”Tiedonvaihto on tärkeää”

Matkasta teki Tirin mielestä mielenkiintoisen sekin, että Saksassa mittakaavat ovat paljon suuremmat kuin Suomessa.

– Saksassa ollaan uuden äärellä. Esimerkiksi jätevesien käsittelytekniikan ovat siellä Suomea edellä.

Saksassa kaikkien yli 50 000 asukkaan jätevesilaitosten pitää alkaa ottamaan fosfori talteen vuoteen 2031 mennessä. Vuoteen 2023 mennessä laitoksilta vaaditaan talteenottoon liittyvät tekniset suunnitelmat. Ravinteiden talteenoton ympärillä on siis paljon tuotekehitystä.

Tukea saavat erityisesti hankkeet, joissa fosforia otetaan talteen puhdistamolietteestä ja lietteen poltosta syntyvästä tuhkasta.

Tuki kohdistuu käyttökelpoisten ja taloudellisesti kannattavien prosessien kehittämiseen. Tukea on mahdollisuus saada koelaitoksiin ja suuren mittakaavan teknisiin pilotteihin.

Kaiken tämän kuuleminen oli Tirin mielestä antoisaa, vaikka tieto ei suoranaisesti hyödytä häntä hänen omassa työssään.

– Tekee hyvää vertailla, miten muut asioita tekevät. On tärkeää vaihtaa tietoa suomalaisten ja ulkomaisten yritysten kanssa.

Sähköpyörän latauspiste.

Hyvin järjestetty reissu

Kaiken kaikkiaan matka oli Antti Tirin mielestä virkistävä kokemus. Se toi uutta kipinää työhön etenkin pitkän koronakauden jälkeen.

Korona näkyi matkalla mutta ei haitannut.

Grenzebach-yritys teetti kaikille vierailijoille koronatestin. Vasta negatiivisen tuloksen ja koronapassin näyttämisen jälkeen oli tervetullut.

Aikaa jäi myös yhteisille lounaille ja illanvietoille.

– Matka oli hyvin järjestetty. Isot kiitokset matkan järjestäneelle Martin Brandtille.

Jätehuoltoyhdistyksen matkat ovat omakustanteisia pakettimatkoja. Yhdistys ei tienaa matkoilla, vaan ainoa tarkoitus on järjestää jäsenille mahdollisuus nähdä muiden jätelaitosten toimintaa.

Seuraava matka järjestetään touko-kesäkuun vaihteessa. Silloin ilmoittautuneet lähtevät Müncheniin IFAT-messuille, jotka ovat maailman suurimmat alan messut.

Matka on täynnä, mutta tulevia matkoja ideoidaan jo.