Uusi tapa kannustaa kiertotalouden opiskelijoita

JHY:n opinnäytetyökilpailu tarjoaa tulevaisuuden tekijöille mahdollisuuden esitellä tutkimustaan ja verkostoitua alan ammattilaisten kanssa.

Jätehuoltoyhdistyksen stipendit ovat yksi opiskelijoille näkyvimmistä toiminnan tavoista. Yhdistys on näin osoittanut tukea opiskelijoille ja kannustanut tuottamaan uutta tietoa kiertotalouden alalle. Tänä keväänä järjestettävä opinnäytetyökilpailu ja -seminaari ovat kuitenkin kokonaan uusi kannustamisen tapa, toteaa kilpailun ammattilaisraadin puheenjohtaja Johanna Alakerttula. Vastaavia estradeja nimenomaan opinnäytetyötasoisen tutkimuksen esittelemiseen ei ole montaa.

– Kiertotaloussektori kehittyy jatkuvasti ja tarvitsee yhä enemmän osaavia ammattilaisia. Uskomme, että opinnäytetyökilpailu on arvokas tapa nostaa esiin uuden tiedon tuottajia ja niitä kiertotalouden teemoja, jotka tällä hetkellä kiinnostavat ja ovat nousussa eri toimialoilla, Alakerttula summaa.

Reitti alalle

JHY:ssä uskotaan, että kilpailu kiinnostaa yli ala- ja oppilaitosrajojen. Itse rakentamisen kiertotaloudesta väitöskirjaansa valmisteleva Alakerttula toivoo, että raadin käsittelyyn tulisi monipuolisesti kiertotaloutta käsitteleviä töitä.

– Jätehuollon puolelta etenkin kierrätysraaka-aineet ovat olleet pinnalla, mutta myös digitalisaatio, arvonmuodostus sekä uudet liiketoimintamallit ovat potentiaalisia teemoja. Kiertotalous yhdistää käytännössä kaikkia toimialoja ja linkittyy yhä enemmän myös vastuullisuuteen, Alakerttula summaa.

Fortumin tutkimusyhteistyöstä vastaava asiantuntija Annika Sormunen osallistuu opinnäytetyöseminaarissa esiteltävien töiden arviointiin ja palkintojen jakamiseen. Hän tietää, että opiskelu ja tutkimus ovat suosittuja reittejä kiertotalouden työpaikoille.

– Fortum kiinnostaa monia opiskelijoita opinnäytetyön tekemisen paikkana, ja olen itsekin ohjannut useita töitä. Pidämme yhtiössä aktiivisesti yhteyttä auki tutkimuslaitosten ja yliopistojen suuntaan pysyäksemme perillä siitä, mitä alalla tutkitaan ja millaisia innovaatioita voitaisiin hyödyntää myös Fortumin toiminnassa, Sormunen kuvaa.

Myös stipendihaku on auki

Vaikka opinnäytetyökilpailu on avoin vain valmistuneille töille, voi JHY:n stipendiä hakea jatkuvassa haussa opinnäytetyön tekemiseen ja viimeistelyyn. Johanna Alakerttula muistuttaa, että myös vasta opintojaan aloittavat ovat tervetulleita kilpailun huipentavaan opinnäytetyöseminaariin toukokuussa.

– Uskon, että seminaarin keskusteluista voi saada inspiraatiota opiskeluun ja tutkimukseen. Sekä stipendit että kilpailu ovat JHY:lle keino kantaa yhteiskunnallista vastuuta ja kannustaa opiskeluun, Alakerttula summaa.

Lisätietoja kilpailusta: Opinnäytetyökilpailu