Kaatopaikan karttajat: Traktorille lisää elinvuosia

Ennen traktoreiden rikkinäiset vaihteistot saattoivat jäädä ruostumaan huoltoliikkeiden takapihoille. Nykyään traktorivalmistaja Valtra kerää ne talteen ja kokoaa niistä uusia varaosayksiköitä.

Teksti Riina Nygrén Kuvat Valtra

Miksi Valtra uudelleenvalmistaa vaihteistoja, Valtran huoltopalveluiden päällikkö Jari Luoma-aho?

Traktorin voimansiirron yksiköt, kuten vaihteisto ja suunnanvaihdin, ovat kovalla rasituksella, ja vaurioita tulee, kun metalli väsyy ajan myötä.

Kun yksikkö rikkoutuu, on kustannustehokkaampaa vaihtaa se kokonaan uuteen kuin korjata siitä vain yksi osa. Näin vältytään siltä, että jokin vaurio jäisi huomaamatta. Yksittäisten osien korjaaminen on myös työläämpää.

Yli puolet rikkoutuneen vaihteiston osista voidaan hyödyntää uuden tekemisessä, ja on arvioitu, että uudelleenvalmistaminen voi säästää jopa 85 % energiaa verrattuna pelkästään uusien osien käyttöön.

Miten kierrätysosia hyödynnetään Reman-yksiköiden valmistamisessa?

Huoltoverkostomme jälleenmyyjät eivät tee rikkinäisillä vaihteistoilla mitään, joten he toimittavat asiakkailta kerätyt yksiköt meille uudelleenvalmistettavaksi.

Puhdistamme ja tarkistamme kaikki osat ja korvaamme uusilla ne, joita ei voi enää hyödyntää. Suurin osa vaihteistosta pääsee jatkamaan elämäänsä. Esimerkiksi vaihteiston metallikoteloista 90 % pystytään käyttämään uudelleen.

Näin syntyy remanufacturing– eli Reman-vaihteisto, joka voidaan asentaa seuraavaan korjausta vaativaan traktoriin. Olemme huomanneet, että nyt käytännössä kaikki rikkinäiset vaihteistot palautuvat meille. Ennen ne saattoivat jäädä pyörimään huoltoliikkeiden tai traktorinomistajien takapihoille. Kierrätämme aina ne osat, joita emme voi käyttää uudelleen, ja huolehdimme esimerkiksi jäteöljyt talteen.

Miten paljon uudelleenvalmistettuja yksiköitä hyödynnetään?

Kiinnostus kiertotalouteen on noussut viime vuosina. Huomattava osa asiakkaistamme valitsee voimansiirron korjauksiin Reman-yksikön, joka on noin 30–40 % uutta yksikköä edullisempi.

Toimintatapamme kiinnostaa ulkomaita myöten. Meitä kutsutaan jatkuvasti uusille areenoille kertomaan tästä tavasta toteuttaa kiertotaloutta, ja pääsimme myös Sitran Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1 -listalle.