Kierrätetty jäteöljy saa uuden elämän

Teksti: Riina Nygrén

Jäteöljyjen kierrättäminen asianmukaisesti on kiertotaloutta parhaimmillaan, muistuttaa Lassila & Tikanojan yksikönpäällikkö Henri Liukkunen.

Miksi jäteöljyn kierrättäminen on tärkeää, Lassila & Tikanoja Oy:n yksikönpäällikkö Henri Liukkunen?

Jäteöljyä eli käytettyä voiteluöljyä ei saa päätyä luontoon, sillä jo pieni määrä vesistössä tai maaperässä voi pilata laajan alueen. Ajoneuvoista tulevat mustat jäteöljyt ja hydrauliikkajärjestelmien kirkkaat jäteöljyt on hyvä kerätä talteen erillisiin keräysastioihin, jotta eri jätelaadut eivät pääse sekoittumaan. Mitä enemmän keräämme jäteöljyä, sitä enemmän voimme toimittaa jäteöljyä puhdistettavaksi eli regeneroitavaksi. Tämä vähentää merkittävästi neitseellisen raakaöljyn käyttöä uusien voiteluaineiden valmistamisessa.

Tavoitteena on saada 80 prosenttia jäteöljystä kierrätettyä. Kuinka lähellä tavoite on?

Tiedottamisella pyritään saamaan jäteöljyt ohjattua luvallisiin vastaanottopisteisiin ja regeneroitavaksi. Valtakunnallisesti keräysmäärät kattavat arviolta 70–75 prosenttia kertyvistä jäteöljyistä.

Yleisestä harhaluulosta poiketen talteen kerätty jäteöljy ei päädy poltettavaksi. Miten jäteöljy hyödynnetään?

Jäteöljy toimitetaan regenerointiprosessiin, jossa jäteöljystä erotellaan epäpuhtaudet. Käsittelyn jälkeen saadaan perusöljyä, jonka osuus käsitellystä jäteöljystä on noin 75 prosenttia. Sivutuotteena saadaan kaasuöljyä, bitumia ja vettä. Perusöljyä käytetään raaka-aineena uusien voiteluaineiden valmistuksessa, jolloin öljy palautuu moottorissa käytettäväksi aina uudestaan ja uudestaan.

Miten voin toimittaa jäteöljyni kierrätettäväksi?

Yksityishenkilöille helpoin tapa on viedä autosta kertyneet jäteöljyt kunnan vaarallisen jätteen keräyspisteeseen. Yritykset ja yhteisöt voivat soittaa alueella toimivalle vaarallisen jätteen keräyksiä tekevälle toimijalle ja tilata joko kertatyhjennyksen tai sopia palvelusta, jossa keräysastiat tyhjennetään säännöllisesti.